CD: William Orbit - Hello Waveforms

William Orbit zal als solo-artiest enkelen misschien vaag bekend voorkomen. Als producer is hij een stuk bekender: zo produceerde hij het album Ray of Light van Madonna. Zijn naam is ook verbonden aan de succesvolle dance-remix Barber's Adagio for Strings die een jaar of vijf geleden erg populair was. Orbit's oorspronkelijke versie stond op zijn solo-album Pieces in a Modern Style uit 2000. Nu, zes jaar later, brengt Orbit met Hello Waveforms opnieuw een solo-album uit.

Op Internet werd ergens de muziek van Orbit omschreven als "ideale muziek om je belastingaangifte bij te doen". Hier kan ik me volledig bij aansluiten. Toch gaat het te ver om de creaties van Orbit af te doen als ordinaire muzak, als simplistisch muzikaal behang. Ondanks het feit dat Orbit met veel nummers op Hello Waveforms zijn best doet om niet op te vallen, valt toch bij het luisteren van de elf tracks op het schijfje het feit op dat de man er muzikaal erg veel aandacht heeft besteed. Ditzelfde geldt overigens ook voor zijn vorige solo-album. Qua sound zijn de albums erg vergelijkbaar, ware het niet dat Pieces in a Modern Style gebaseerd was op stukken van klassieke componisten en Orbit al zijn creaties op Hello Waveforms zelf geschreven heeft.

Orbit weet met dit album precies de grens van je aandacht te vinden. Als je het cd'tje opzet dan zullen ongetwijfeld je gedachten snel afdwalen naar iets anders dan het album, maar Orbit weet bij sommige nummers tactisch gebruik te maken van subtiele beats en heerlijke vocals. Deze weten al snel je aandacht weer te trekken, waarna het spelletje weer vooraan begint. Eindresultaat is een extreem opvallende stilte aan het einde van de tracklist, een schuldgevoel dat je niet alles van de cd hebt meegekregen en een onbedwingbare neiging om het album nog maar eens volledig te luisteren. Hopelijk is je belastingaangifte nog niet af op dat moment.

Hello Waveforms is meer dan suffe liftmuziek, het is muziek die zorgt dat je tot het eind in de lift blijft staan. Het is toegankelijke ambient-pop met een vleugje new-age waar niemand nee tegen kan zeggen. Mijn persoonlijke favoriet op het album is zijn nieuwste single Spiral, een heerlijke track met onder meer vocals van de Sugababes. Avondje chillen voor de boeg? Grijp dit cd'tje en je avond kan niet meer stuk!

Label: Sanctuary Productions Releasedatum: 27 feruari 2006