CD: Future Sound Of...

Fraai vormgegeven in iPod-style: 'Future Sound of...', een ultra hippe lifestyle-compilatie die in de komende jaren moet uitgroeien tot de voorloper van de nieuwe dance-muziek. Aldus de platenmaatschappij. De 14 tracks van 'Future Sound of...'(FSO) representateren de composities uit evenzoveel wereldsteden. Van Parijs tot Bangkok, van Helsinki tot Buenos Aires; de inlay leest als een trendy City Guide, met de beste hotels en uiteraard clubs om rosé-drinkend te chillen in een zitzak. Jawel. 'De Future Sound Of...' speelt in op de lounge-hype...
Maar ehm, lounge? Dat is toch zoooo 1999?

"Als je van vernieuwende dance-muziek houdt, zal dit concept je zeker aanspreken. Welcome to the future!", staat er op de site van de platenmaatschappij.
Maar vernieuwend kun je deze plaat niet noemen. Hoe gelikt de verpakking ook mag zijn, schijn bedriegt: het geluid op FSO klinkt nog als uit het pre-Breezeriaanse tijdperk. Het waren die onbezorgde jaren, nog van voor 11 september 2001. De economie was booming, maar de mensen hadden het te druk, ze wilden onthaasten. Ja, lounge was het helemaal aan het einde van het vorige millennium. En nu weer? Want FSO presenteert met dit album helemaal geen vernieuwende dance-muziek. Dit is gewoon ontspannen achtergrondmuziek, lounge uit de hippe steden-clubs.

Daar is op zich niks mee. Zo klinkt tweede track City Lights van Husky Rescue (namens Helsinki) heerlijk jazzy, en transformeert het langzaamaan in een cocktail van Air, Morcheeba en Hooverphonic, terwijl Except You van Minuit (uit Auckland) door de vioolpartijen bijna geheel doorgaat voor een mix van genoemde band uit Vlaanderen.

Het overgrote deel van deze compilatie klinkt heerlijk loom. Om er één nummer uit te vissen: Seduce Me van Gerd, namens ons eigen Amsterdam. De beats op de rest van het album zijn midtempo en, zoals het goede lounge betaamt, de muziek is nergens opdringerig genoeg om je in een relaxte roes te storen. Op een enkele artiest/stad na dan.
Zo zijn DJ Krush en Björk absoluut de twee grootste namen op deze cd, en vertegenwoordigen ze respectievelijk het altijd hippe Tokyo en Reykjavik. Helaas tillen hun composities deze compilatie niet op een hoger niveau. Onderuitgezakt op je versleten zitzak klinkt het pianoriedeltje op DJ Krush's Stormy Cloud veel te nerveus, en de manier waarop Björk het sferische geluid op Desired Constellation hysterisch van stemgeluid voorziet werkt ook niet echt rustgevend.
Dan is de opvolgende track van Julian Brody uit Mexico City een stuk muzikaler. Ook Tokyo lijkt qua hipheid ingehaald door Oslo. Zo heeft Durad-Dee van het Noorse K+K uitgerekend een Japans klinkend intro, en is de muziek veel avontuurlijker dan die van Krush. Een laatste track die positief opvalt in het verder redelijk constante album is het slotstuk A Espara, van Cheiko Kinbara uit Rio. Deze zwoele, zomerse zigeunersalsa bevat behalve Spaanse gitaartjes dezelfde typerende pianoloop van Him's Join me (in Death), een "gothic"-hit van een jaar of zes geleden.

Future Sound Of... is een degelijk album, maar geen voorloper van de nieuwe dance-muziek. Daarvoor staan er teveel fouten in de bijgeleverde City Guide. Was de hippe club Mazzo immers niet anderhalf jaar geleden gesloten? En de Chemistry-avonden in Escape behoren toch ook tot het verleden? Of Future Sound Of... de nieuwste hype zal gaan worden lijkt me toekomstmuziek. Het geluid op de bijbehorende schijf is meer van de categorie Back to the Future. Terug naar de tijd van de zitzak, de immer lekkere rosé, en het luisteren naar de nieuwste album van Café del Mar.

Voor diegenen die naar die tijd terug verlangen is dit album een aanrader. Voor de anderen is Future Sound Of... niet meer dan aardig.

Label: Universal Releasedatum: 17 februari 2006 Waardering: