Film: Chaos

Tussen al het nominatie-geweld van o.a. De Oscars, Golden Globes en de BAFTA's (The British Academy of Film and Television Arts) en wat nog niet meer, zijn er nog genoeg films die niet in aanmerking komen voor deze prijzenfestijnen, maar toch wel enigszins opvallen. Zo is dat het geval bij de nieuwe actie/thriller van Wesley Snipes. Of kan ik beter zeggen de nieuwe actie film van Jason Statham? ("Transporter 1, 2")

poster

De chaos begint al snel wanneer de bad guy E. Lorenz, gespeeld door Wesley Snipes met nog 5 man de nationale bank in Seattle overvalt. Zodra de politie de omgeving afzet en begint met onderhandelen laat Lorenz weten alleen te willen onderhandelen met Inspecteur Quentin Conners (Jason Statham), die onlangs geschorst is. Voel je hem al aankomen?

Zodra Conners weer bij het korps wordt aangesteld moet hij samen werken met het groentje van de film, Shane Dekker, gespeeld door de jongere acteur Ryan Phillippe ("I Know What You Did Last Summer", "Cruel intentions").

Als Conners de leiding neemt in de onderhandelingsmissie breekt daadwerkelijk de chaos uit. Lorenz weet op een spectaculaire, maar ook miraculeuze wijze uit de bank te ontsnappen waarvoor Conners als schuldige wordt aangewezen.

plaatje1

Al snel komen de agenten erachter dat Lorenz gebruik maakt van de zogenaamde chaostheorie. Vraag niet hoe, dat terzijde, maar door het creëren van chaos kunnen de bad guys ongemerkt hun gang gaan en de politie op het verkeerde been zetten. Doormiddel van achtergelaten sporen, denk aan geluidsopnamens van telefoons, vals geld, corrupte agenten, komen de twee agenten steeds dichter bij de bron van de chaos, Lorenz.

plaatje2

Chaos heeft niets nieuws te bieden. Een vrij standaard verhaallijn met hier en daar wat aardige scènes. De achtervolgingsscène van Ryan Phillippe op een motor door de straten van Seattle is dan ook wel één van de hoogtepunten van het rijk aantal clichés in deze film. Been there done that, te veel van deze momenten komen voor, waardoor de interesse al snel weg zakt en je al snel onderuit gezakt naar een voorspelbaar doorsnee actiefilmpje zit te kijken. Chaos is zeg maar de "Hostage" (actie/thriller film van vorig jaar) onder de betere films in dit genre.

Aan de namen ligt het niet, Jason Statham komt aardig overtuigend over als de 'cocky' politieagent. Ryan Phillippe, het groentje van de film doet ook zijn best maar heeft niet veel te bieden. Ik vraag me echter alleen af waarom deze film gepromoot wordt als de nieuwe actie/thriller van Wesley Snipes, want na de openingsscène komt Snipes verder niet veel meer in beeld dan behalve in enkele korte scene's plus een enkele flashback.

plaatje3

Mocht je een avondje niets te doen hebben en ben je benieuwd naar de acteerprestaties van Jason Statham of misschien wel naar de charmes van Ryan Phillippe op het witte doek, of ben je toe aan een simpele en toch vermakelijke doorsnee actie/thriller film, dan is Chaos de film voor jou.
Maar ben je opzoek naar meer, dan raad ik je aan om deze film links te laten liggen en eventueel te wachten op de DVD-release.

Label: MVSP Releasedatum: 23 Februari 2006 Kijkwijzer: