CD: Rumplestitchkin - Somersault

SomersaultWat was het vroeger toch mooi hè. Nee, ik heb het niet over de jaren zestig, maar over 2003. Het jaar dat het Brusselse Rumplestitchkin met het geniale Small-Time Hero debuteerde. Eigenzinnige indiepop met 80's synthesizer-riedeltjes, af en toe een paar stevige gitaarriffs. Muziek die helaas veel te weinig gemaakt werd. Nummers als Voodoo Smile en Oh Lord waren zo verschrikkelijk aanstekelijk, verslavend zelfs. Songs die je keer op keer moest horen, of het nu zondagochtend of vier uur 's nachts was. Als frontman Thomas Devos nog een 'middlename' nodig had, dan was het 'catchy' geworden.

Die tijden lijken echter verdwenen op het nieuwe album, Somersault. Braver, gecontroleerder, zelfs minder catchy. De Vlamingen, die echter veel meer lijken op Waalse bands als Girls in Hawaii en Sharko, lijken met hun tweede album op safe te spelen. Small-Time Hero was commercieel gezien geen succes, en helaas hebben de economische belangen het weer gewonnen van de artistieke.

Is Somersault dan zo slecht? Gelukkig niet, kwaliteit verdwijnt natuurlijk niet zomaar. Op nummers als Rag Time en Hush Hush is de oude glorie zelfs even hersteld. Tekstueel gezien blijft Devos op hetzelfde niveau. Zinnen als 'I'm a pornographic lighthouse stuffed with your mess' en 'I'll teach you how to crawl, you sweaty bastard' kunnen eigenlijk alleen maar uit de pen van Thomas Devos komen.

Rumplestitchkin

Helaas is het overgrote deel van de nummers toch onder de maat. Niet slecht, maar ze missen allemaal iets. Een bepaalde Rumplestitchkin-feel, die er drie jaar geleden voor zorgde dat ik van de band ben gaan houden. Dat gaat niet zomaar weg, maar dit is wel een erg teleurstellend valentijnskado.

Label: Petrol Releasedatum: 20 februari 2006 Waardering: