CD: Liv Kristine - Enter My Religion

Ooit was Liv Kristine zangeres van Theatre of Tragedy dat voor menig fan van gothische metal als onvervalst en baanbrekend beschouwd werd. Zelf was ik destijds nogal onder de indruk van Aégis uit 1998, dat de band nooit meer heeft kunnen overtreffen. Dat kwam vooral omdat de band zich binnen één jaar transformeerde van gothicmetal naar een soort electropop. In 1998 kwam ook het eerste soloalbum van de Noorse Liv Kristine uit, Deus ex Machina genaamd. Zij liet met dit, toch vrij softe, popalbum horen dat ze meer dan alleen sopraanzangeres van een metalband was. Commercieel doet Liv Kristine het sindsdien vooral in Duitsland erg goed waar ze tegenwoordig ook met haar nieuwe band Leaves' Eyes scoort.

Met haar tweede soloalbum Enter My Religion zal de populariteit bij onze oosterburen alleen maar stijgen. Daar houden ze wel van HIM-achtige zoete rock met veel melodie en een charmant Duits accent. Niks op tegen trouwens. In dit geval dan. Enter My Religion komt van alle dingen die ze in het verleden deed nog het dichtst in de buurt van Leaves' Eyes. Ze druk een solostempel op deze cd door een heel legio aan substijlen te integreren. Ik hoor pop, folk, electro, gothic, metal, new wave, klassieke en oosterse invloeden. Tussen de catchy refreinen en ballads in zijn er genoeg scherpe randen te ontdekken zoals My Revelation en Over the Moon. Wat dat betreft is het een hele andere plaat dan het Enya-achtige Deus ex Machina. Voor mij had alleen haar vertolking van Streets of Philadelphia niet gehoeven. De straatmentaliteit van Bruce Springsteen rijmt gewoon niet met die van een sopraan uit Stavanger.

Label: RoadrunnerRecords Releasedatum: 3-3-2006 Waardering: