Film: Brokeback Mountain

Oké, dus ik ben een watje als het verboden liefdes betreft. En niet alleen heb ik twee uur lang naar het scherm gestaard maar tevens liep ik bijna apathisch de bioscoopzaal uit. Het onderwerp homoseksualiteit is in de Verenigde Staten reden tot oproer en homoseksuele mannen worden in films zelden realistisch maar vaak als hysterische relnichten neergezet. Gelukkig was ik aangenaam verrast door deze Bareback..uh.. Brokeback Mountain.

Ennis del Mar (Heath Ledger) en Jack Twist (Jake Gyllenhaal) beginnen in de jaren zestig aan een zomerbaantje in de bergen. Als ze elkaar tijdens de sollicitatie ontmoeten en vervolgens samen de bergen in trekken hangt er onmiddellijk spanning in de lucht. Het duurt dan ook niet lang voordat ze door de bergen liggen te rollebollen. But you know I ain't queer, probeert Ennis de situatie in zijn ogen nog te redden. In de daaropvolgende jaren trouwen beide heren met hun vriendinnetjes maar kunnen ze elkaar niet vergeten. Ze beginnen stiekem af te spreken op de berg Brokeback mountain.

Waar regisseur Ang Lee de balans heeft kunnen vinden tussen een sappig romantisch verhaal en een ordinaire gay movie is te danken aan wat andere romantische films vaak fout doen: het tempo. Lee laat rustperiodes de scènes opbreken, heeft een prachtige soundtrack laten componeren en twee geweldige acteurs in de hoofdrollen. Dat de acteurs voornamelijk bekend zijn van tienerfilms ben je als kijker onmiddellijk vergeten. Zo ook Anne Hathaway, een actrice die jarenlang de stuntelige prinses in The Princess Diaries speelde, of Michelle Williams die eerder de tv-serie Dawsons Creek opleukte. De beide actrices bewijzen van kwaliteit in hun rollen als de echtgenotes van Ennis en Jack.

De echte sterren van de film, Jake Gyllenhaal en Heath Ledger, zijn adembenemend en dragen de film op hun sokken. De uitgestrekte landschappen zijn een mooie afwisseling van de rondrijdende cowboys en de muziek ondersteunt de beelden erg goed. Dat Ang Lee een aantal potjes breekt met het einde, dat overhaast en erg plotseling lijkt, vergeven we hem meteen. De regisseur kan tevens gewaardeerd worden voor het realiteitsgehalte dat in de film schuilt. Waar hij in The Hulk en Crouching Tiger, Hidden Dragon leunde op surrealisme, schetst Brokeback Mountain een realistisch beeld van de liefde.

De film ligt in Amerika zwaar onder vuur en wordt zelfs verbannen uit bioscopen. Die bekrompen houding viel te verwachten maar zou desondanks niemand moeten behoeden de film te kijken. Eens geen Tweede wereldoorlog weergave of ernstig tragische verfilming over een kankerpatiënt. Zelfs geen euthanasie dit jaar! Ditmaal draaien de grote filmprijzen om een ode aan de mannenliefde en met deze twee cowboys gaat dat helemaal goed komen.

Label: United International Pictures Releasedatum: 2 Februari 2006 Kijkwijzer: Waardering: