CD: DJ Spinna - Compositions 1

Als een hiphop DJ een album uitbrengt, wat voor muziek denk jij dan aan te zullen treffen? Compositions 1 is precies het tegenovergestelde. Een plaat met zes relaxte instrumentals waarbij je lekker onderuitgezakt in een luie stoel moet gaan zitten. Niks geen opzwepende dansbare remixen, nee, rustig loungen zou beter omschrijven wat voor gevoel je bij deze CD krijgt. De nummers op dit album hebben dan ook allemaal geen titels en er wordt nergens gezongen. Het gaat alleen om de beats, want dit is hiphop in zijn puurste vorm.

DJ Spinna, waarom zegt die naam de meeste mensen niks? Hij heeft wel nummers geproduceerd voor onder andere Mos Def, Mary J. Blige, Michael Jackson, Talib Kweli en De La Soul. Ook is hij groot in de underground scène en heeft hij overal ter wereld al gedraaid. Een goed voorbeeld daarvan is onze Amsterdamse Paradiso, maar ook clubs zoals Cargo (London) en Yellow (Tokyo). Bekend is DJ Spinna dus toch wel, logisch als je bedenkt dat zijn muziekstijl varieert van hiphop en break beats tot RnB, soul, funk, jazz en zelfs soms house tunes.

Op Compositions 1 zie je dit eigenlijk maar minimaal terug. Je hoort de invloeden van verschillende stijlen terugkomen, maar door de aanhoudende beats blijft het toch voornamelijk hiphop. Dit doet niet af aan het feit dat de nummers onderling best verschillend zijn. Grappig is ook, dat als je beter gaat opletten er wat kleine dingetjes opvallen. In het tweede nummer zit bijvoorbeeld af en toe het geluid van een schaapje dat blaat. Het lijkt als je het zo leest stommer dan het in werkelijkheid is. Ook zitten in een paar nummers wat onopvallende background vocals. Deze ondersteunen de beat en zijn vaak niet meer dan een klein uitroepje. Al met al kan je dus niet zeggen dat er gezongen wordt, het gaat uitsluitend om de muziek.

Je zou zeggen, als het dan allemaal zo basic is, wordt het dan niet een beetje eentonig? Ja, als je een liedje luistert is het soms best eentonig. De beat blijft vrijwel drie tot vier minuten lang doorspelen en daarmee is het dus drie tot vier minuten ongeveer hetzelfde. Toch stoort dit niet en bij alle hiphop, zeker de echte oldskool is dit vaak zo. Het hoort erbij en menig rapper zou met beats als deze goed uit de voeten kunnen. Je gaat gewoon automatisch meedoen met zo’n nummer, al is er geen tekst om te zingen. Leuk voor hen met rap-ambities onder ons, want je kan er van alles van maken.

Voor de rest is Compositions 1 echter wat minder interessant. Je moet echt van relaxte hiphop/lounge muziek houden als je deze plaat wilt kopen, want anders heeft het met zijn zes nummers volgens mij weinig te bieden. De CD is te onopvallend om bewust in je CD speler te doen en er goed naar te luisteren. Je gedachten dobberen al snel weg en je gaat iets zoeken om te doen. Er is genoeg muziek waar je wél van kan genieten zonder dat je verder ergens mee bezig bent, maar dit is meer geschikt als achtergrondmuziek. Nou is dat ook wel het idee van loungemuziek natuurlijk... Het komt er op neer, Compositions 1, je moet er van moet houden.

Label: Female Fun Records Releasedatum: 06-12-2005 Waardering: