DVD: Rooyackers, Kamps & Kamps 3

De dvd Rooyackers, Kamps & Kamps 3 is voornamelijk gevuld met het gelijknamige theaterprogramma van de drie heren. De voorstelling speelt zich af in en om een geweldig decorstuk: een klein flatgebouw van drie verdiepingen hoog waarin Tim Kamps, Wart Kamps en Bor Rooyackers elk een eigen klein appartement hebben. Het decorstuk leent zich uitstekend voor visuele grappen, iets waar de heren dan ook graag gebruik van maken om het publiek mee te amuseren.

Zo wordt er een heus huiskamerconcert georganiseerd, er wordt een meisje uit het publiek versierd en mee naar huis genomen 'om nog wat te drinken'. Er wordt gerotzooid met antwoordapparaten en ronduit hilarisch is de schaapjessketch.

De voorstelling wordt gestuurd door de stem van de moeder van Tim en Wart. Ze is al overleden, maar via flashbacks horen we hoe ze de jonge Tim, Wart en Bor de opdracht geeft om het publiek te vermaken. Tim krijgt de leiding van moeder over de andere twee, iets wat vooral Bor in deze voorstelling moet ontgelden. Overigens wordt moeders in de voorstelling op een niet al te subtiele wijze nog even herdacht.

De visuele grappen, het gebruik van stemmen op tapes en enkele woordspelingen doen af en toe denken aan Herman Finkers, de grootmeester op dit gebied. De grappen zijn eenvoudig, maar zeer doeltreffend. De heren laten zien dat ze met wat attributen en een portie geweld - net als in hun vorige shows - nog steeds een leuke en vernieuwende show neer kunnen zetten. Op de dvd wordt de show betiteld als 'escalatietheater': een uitdrukking waar ik me wel in kan vinden.

Op de dvd zijn nog een aantal extra's opgenomen. Zo zijn er nog wat deleted scenes te vinden en kun je meekijken met de zogenaamde huiskamercams die in het flatgebouw zijn gemonteerd. Verder zijn er nog kleedkamergespreken en een korte special over de enorme stunt die Bor tijdens de voorstelling uitvoert op de dvd gezet. Tot slot is er een soort terugblik van de heren op hun eigen voorstelling te vinden. Een letterlijke terugblik. Te melig en te flauw voor woorden tegelijkertijd.

Kortom, als je in voor een avondje vermaak bent zonder al te veel toestanden, dan moet je Rooyackers, Kamps & Kamps 3 zien. Leun lekker achterover op de bank en laat de heren zich maar druk maken.

Label: CNR Entertainment Releasedatum: 9 januari 2006 Kijkwijzer: