Boek: Mark Cerasini - 24: Trojaans Paard

Jack Bauer gaat weer los. Trojaans Paard is naast Operatie Hell Gate en Veto Recht het derde boek in de 24-boekenserie. Ook hier komt Jack weer in actie en heeft hij 24 uur om een gigantische aanslag te voorkomen. Maar Jack en zijn kornuiten zijn niet overal op tijd bij.

De vrouwen van machtige wereldleiders zijn genodigden tijdens een belangrijke en grootse ceremonie in Hollywood. Iedereen van betekenis zit in de zaal en de plechtigheid wordt over de hele wereld uitgezonden. Maar er is op doortrapte en geniale wijze geknoeid met de beveiliging waardoor het Chamberlain Auditorium in Los Angeles zal veranderen in een gruwelijk slachthuis.

Een aantal uren daarvoor ontdekt de cyberafdeling van CTU een trojan, een Trojaans paard. Dit virus van ongekende omvang blijkt in verband te staan met de aanslag en is in staat om het hele Internet plat te leggen. Jack zal samen met zijn collega's alles op alles moeten zetten om de terroristen voor te zijn. Helaas is niet helemaal duidelijk wie nu wel en wie niet te vertrouwen is.

Net als het eerste boek is het geschreven door Mark Cerasini. Tijdens het lezen valt me op dat dit boek net zo lekker wegleest als het eerste deel. Cerasini is wat mij betreft toch wel een betere schrijver dan John Whitman. Laatstgenoemde is verantwoordelijk voor het tweede deel, Veto Recht. Cerasini heeft een vlotte schrijfstijl en omschrijft de vele acties in geuren en kleuren. Mede hierdoor is Trojaans Paard een echte pageturner geworden.

Het verhaal mag dan goed geschreven en erg spannend zijn, het is wel erg jammer dat Cerasini een loopje met de 24-tijdlijn neemt. In de inleiding van de 24-boeken wordt uitgelegd dat - na de aanslagen van 11 september 2001 - er voor gekozen is om de details van enkele CTU-operaties vrij te geven. Deze operaties zijn als gevolg het onderwerp in de boekenserie. Je zou dus verwachten dat de verhalen in de boeken voor 11 september 2001 spelen. Het is dan ook volkomen logisch dat Kim Bauer nog naar de middelbare school gaat, dat Jack nog de leiding over zijn afdeling heeft en nog happy together met zijn Teri is. Het is ook logisch dat Nina Meyers en Jamey Farell nog leven en dat ze zich volledig inzetten voor CTU.

Het is echter niet logisch dat er in Trojaans Paard verwezen wordt naar aanslagen in New York, Madrid en Londen. Ook komt de terroristische actie in de opera in Moskou uitgebreid aan bod: sterker nog, door een aantal overeenkomsten tussen dat bewuste gijzelingsdrama en het probleem dat Jack Bauer op zijn bordje krijgt, wordt er door verschillende personen in het boek naar de gebeurtenissen in Moskou verwezen. Dit stoorde me een beetje. Ik snap best dat CTU niet bestaat en dat alles fictief is, maar dat is nog geen reden om maar wat met historische gebeurtenissen over de tijdlijn te schuiven.

Ook het gedrag van professionele nerd Milo Pressman is nogal raar. Bij het minste of geringste schreeuwt de beste man in het boek "W00t!". Letterlijk. Als iemand dat in mijn omgeving zou doen, zou ik hem heel, heel erg raar aankijken.

Ook al laat Cerasini dus wat steekjes vallen, het spannende verhaal - waarin je regelmatig op het verkeerde been wordt gezet - is echt de moeite waard. Trojaans Paard is wat mij betreft tot nu toe het beste boek in de serie. Het is verkrijgbaar in de winkels voor slechts 9,95 euro.

Klik hier voor meer informatie over de serie.

Uitgever: Van Holkema & Warendorf ISBN: 90 269 8531 2 Pagina's: 261