DVD: Medisch Centrum West seizoen 2 en 3

Enige tijd geleden las je op FOK! al de review van het eerste seizoen Medisch Centrum West op dvd. Blijkbaar is de, in de jaren tachtig en negentig mateloos populaire, tv-serie ook op dvd aangeslagen bij de Nederlandse bevolking, want onlangs verschenen ook seizoen twee en drie in de winkels.

Wat direct opvalt in vergelijking met het eerste seizoen, is de professionaliteit. Waar je in seizoen één soms bij wijze van spreken bang was dat het decor om zou vallen of het papiertje met tekst dat de acteur oplas plotseling door het beeld zou waaien, is er in seizoen twee duidelijk meer geld uitgegeven. Dat betekent meer en vooral ook professionelere (gast)acteurs, betere decors en spannendere verhaallijnen, die vaak door meerdere afleveringen lopen. Ook de geluidskwaliteit is aanzienlijk beter dan in het eerste seizoen. Eén knullig detail viel me overigens wel direct op: in de intro zie je het ziekenhuis met in grote letters 'Medisch Centrum West' boven de deur. Vlak naast de deur echter is nog net het bord met 'Zuiderzeeziekenhuis' zichtbaar. In dit Lelystadse vonden de opnames van MCW plaats.

De verhaallijnen zijn diverser geworden, en niet alleen nog maar ziekenhuis-gerelateerd. Vanaf seizoen twee zie je de hoofdrolspelers ook steeds meer in hun thuissituatie, wat natuurlijk ook weer een verdieping van de personages betekent. Daarnaast zijn ook de verhaallijnen binnen het ziekenhuis verder uitgewerkt. Daardoor vond ik deze afleveringen leuker en vooral boeiender en realistischer om te bekijken dan die van het eerste seizoen.

Op de dvd's (drie dvd's met in totaal meer dan elf uur beeld per seizoen) vind je geen extra's. Dat is natuurlijk jammer, maar ook weer niet erg verwonderlijk. De enige echte extra die wat mij betreft de moeite waard is, te weten de acteurs die terug gaan naar het ziekenhuis en daar terugblikken op hun jaren in de serie, was al aanwezig op de dvd's van seizoen 1. Op zich zouden bijvoorbeeld bloopers ook wel leuk zijn geweest, maar de vraag is maar net of deze bewaard zijn gebleven in het archief.

Al met al zijn deze dvd's zeer de moeite waard voor iedereen die vroeger al MCW keek en de serie nog eens wil bekijken. De jongere generatie, die opgroeide met het flitsende en gelikte ER, vindt er waarschijnlijk niets aan. Cultuurbarbaren...

Label: Endemol Home Entertainment / House of Knowledge
Releasedatum:
8 november 2005 Kijkwijzer: