Boek: Ned Vizzini - De chill-pil

Iedereen die op de middelbareschool zit of heeft gezeten weet dat er groepjes zijn. Je hebt de coole en hippe mensen, nog wat soorten subculturen en dan heb je nog de buitenbeentjes, losers of nerds. Bijna iedereen streeft ernaar om bij de hippe en coole groep te horen, toch lukt het maar enkelen om alle regels van hipheid te begrijpen. Wat te dragen, wat te zeggen, hoe te praten en alle andere tienduizend ongeschreven regels die je moet volgen om hip te zijn. Op de een of andere manier begrijpen slechts enkele mensen die ongeschreven regels en loopt de rest van ons vebaasd rond, dromend om ook eens cool te zijn. Sommigen van ons hadden dolgraag hulp gewild in het hip en cool zijn, zoals een minicomputer die je inslikt en je precies vertelt hoe en wat. Helaas is deze technologie er nog niet, maar in het boek De chill-pil bestaat dit wel.

Jeremy Heere, de hoofdrolspeler in De chill-pil, is zo'n jongen die niet hip is. Hij is een nerd, een sukkeltje dat uitgelachen wordt ondanks dat hij niet vreselijk lelijk of idioot is. Geen enkel meisje ziet hem staan, en het meisje waar hij gek op is al helemaal niet. Op een dag hoort Jeremy van een andere jongen over een squib. Een squib is een pil met daarin een computer op nanotechnologie. Deze vestigt zich in je hersenen en vertelt je precies wat je moet doen om cool te zijn. Na het geld voor de squib, op een niet zo'n bewonderingswaardige manier, bij elkaar gekregen te hebben koopt hij een squib. Na enkele minuten hoort hij ineens de stem van Keanu Reeves in zijn hoofd, die hem allerlei adviezen geeft. De squib tovert Jeremy om tot een van de coolste personen van school en dan begint de ellende pas. Hij laat zijn beste vriend Micheal barsten en met Christine gaat het ook allemaal niet zo geweldig.

De chill-pil is niet het eerste boek van Ned Vizzini. Deze jonge auteur, hij is slechts 24 jaar oud, begon al met schrijven toen hij 15 was. In 2000 publiceerde hij zijn eerste boek Teen Angst? Naah... over zijn eigen middelbareschooltijd. De chill-pil is zijn tweede boek en deze kwam in de bestseller toptien terecht in Amerika.

De chill-pil is voor mij een compleet vernieuwend en verfrissend boek. Het heeft een originele kijk op wat tieners al decennia lang bezig houdt, populariteit. Het is geschreven vanuit een jonge en nerderige puber, wat niet echt origineel is uiteraard. Wat dit boek zo origineel maakt is niet alleen het hele verhaal, maar ook de manier van schrijven en de humor die erin verwerkt zit. Ik heb meerdere malen hardop zitten lachen. Sommige stukken zijn gewoonweg briljant en geven een enorm goed beeld van de denkwijze van Jeremy, waardoor je echt een plaatsvervangend schaamte gevoel krijgt. Omdat het niet echt te beschrijven is, is hier een passage uit het boek;
"Mijn arm verschuift als we beginnen met lezen. Hij is zo dicht bij die van Christine dat onze armhaartjes door statische electriciteit naar elkaar toe worden getrokken, mijn donkere haarrtjes versus haar zongebleekte. Als we allebei zouden zweten, zouden de zweetdruppels samenvloeien om een kleine Beringstraat te vormen waarover microben heen en weer kunnen zwemmen van haar huid naar die van mij"

Zo is het boek volgeschreven met absurde gebeurtenissen door de ogen van deze nerderige tiener, wat nogal wat lachmomenten opwekt. Ondanks dat het boek 238 bladzijdes telt, ben je er zo doorheen. Je wilt en kunt het boek niet meer wegleggen. Nu zul je misschien denken: "Zo lovend, dat kan toch niet?" Ik heb lang nagedacht, maar kan werkelijkwaar geen minpunt bedenken, behalve dat het misschien nog langer had gemogen. Het boek is absurd en realistisch tegelijkertijd. Je voelt mee met de pijnlijke momenten, schaamt je wanneer hij zich schaamt en moet lachen om de idiote gesprekken tussen Jeremy en de computer in zijn hoofd.

De chill-pil is eigenlijk voor jongeren geschreven, maar iedereen die op de middelbareschool heeft gezeten, zal de momenten herkennen en dat is de magie van het boek. Compleet absurd, maar tegelijkertijd zo pijnlijk herkenbaar. Ik kan maar een ding zeggen en dat is ren naar de winkel om dit boek aan te schaffen!

Uitgever: The House of Books ISBN: 9044313622 Pagina's: 239