CD: Julian Thomas

De cd 'Julian Thomas' is de debuut cd van de 30-jarige gelijknamige singer / songwriter uit Brabant. Zijn eerste single, My Friend, haalde in 2004 een nummer 30 notering. In de jaren daarvoor tourde hij door Nederland met I-tour, een groep muzikanten en artiesten met een handicap. Julian Thomas' handicap is zijn missende linker onderarm mist welke tijdens de zwangerschap afstierf. Thomas zijn diep ongelukkige jeugd waarin kinderrechters, pleeggezinnen en andere ellende een grote rol speelden zorgde uiteindelijk voor een diepe crisis rond zijn 20ste levensjaar.

Goed, mijn eerste cd, dus ik pak mijn schrijf- en notitieboek, zet een pot thee en ga er eens rustig voor zitten in de hoop aangenaam verrast te worden. Het eerste nummer is afwisselend up-tempo en daarna weer een kalm pianospel maar pakt me niet. Muzikaal is het zeker niet slecht, wellicht iets te vet, te vol, je hoort zoveel dat je niet weet waar je moet luisteren en wat je nu eigenlijk hoort. Tijdens het tweede nummer All of my Life valt mij op dat het een beetje jankerige klagerige nummers zijn, vol verwijzingen naar zijn slechte jeugd. Het tempo en de manier van zingen roepen bij mij een verwachting van ontspanning op, helaas is het tegengestelde waar en ervaar ik eerder een soort onrustig en zenuwachtig gevoel.

De nummers Stuck with you en Little Outta Line zijn voor mij de enige aangename verrassingen op deze cd. De teksten zijn ook hier niet echt vrolijk, maar naast het goede muzikale werk wat al eerder opviel, zijn deze ritmes ook origineler. De nummers zijn in staat om het 'net niet' gevoel wat ik de hele tijd al heb even te doen vergeten. In Stuck with you laat Thomas de vele mogelijkheden van zijn stem niet onbenut, de variatie in geluid die hij schijnbaar moeiteloos lijkt te produceren komt mijn beeld en mening over hem ten goede. Helaas wordt het einde van het nummer onnodig lang uitgesmeerd en herhaald. Het nummer Little Outta Line is een duidelijk country nummer waarin hij de bekende 'snik' in zijn stem probeert te leggen. Een leuk nummer wat naar mijn mening veel weg heeft van de stijl van Shania Twain. Na ongeveer 2 minuten lijkt er na een stilte een abrupt einde te komen aan het nummer wat onmiddelijk wordt ontkracht door een salvo van blaasinstrumenten die veel en veel te hard de boxen uit schallen.

Na nummer negen, dat verdacht veel lijkt op nummer één tot en met acht, of anders wel op muziek van andere artiesten, bekruipt mij steeds het gevoel van 'hé dit ken ik' en 'waar ken ik dit toch van?'. De nummers Poetry, Floating en Walking in Memphis zijn wat mij betreft dikke onvoldoendes. Poetry omdat het halve nummer bestaat uit 'padadadadaaaaa' in een René Klijn achtige sfeer, Floating omdat het vreselijk schreeuwerige is en duidelijk niet bij zijn stem past en Walking in Memphis omdat het een slecht uitgevoerde cover is. Thomas probeert er een jammerlijk mislukte rock draai aan te geven, het ritme is leuk, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Helaas voor Julian Thomas en Sony BMG deel ik de laaiend enthousiaste press release absoluut niet. Het is een muzikaal sterke cd die zeer goed geproduceerd is, het had zelfs wel wat minder gemogen want het neigt naar overproductie. De nummers, de teksten en de stem van Thomas vind ik niet bijzonder, niets springt er echt uit en de teksten zijn vooral vol zelfbeklag en medelijden. Het is geen slechte sound, maar zeker niet vernieuwend. Zet een paar ervaren muzikanten met een jazz/blues achtergrond voor een jam sessie in een studio en dit zou heel goed het resultaat kunnen zijn. Jazz wil echter nog wel eens een beetje sloom zijn, en dat is dit zeker niet. Wat is het wel? Teveel van hetzelfde, teveel geklaag, teveel vragen zonder antwoorden, teveel lijkend op anderen, te weinig emotie in de stem. Zoals Henk-Jan Smits zou zeggen: 't is leuk, maar je ziet er niet bijzonder uit en je hebt zeker niet de X-factor! Ik wil vrolijk worden van muziek, geëmotioneerd, niet geïrriteerd en depressief. Je gaat niet door naar de theaterrondes. Tot ziens.

Label: Sony BMG Releasedatum: 26 oktober 2005 Waardering