DVD: Pride

Voor regisseurs is het is niet altijd even makkelijk om goede acteurs voor een film te vinden. Er zijn veel manieren om dat probleem te omzeilen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van computeranimaties. In Shrek, Madagascar en nog veel meer hits van de afgelopen jaren draait het allemaal om dieren die allerlei avonturen beleven. Regisseurs John Downer en Simon Nye besloten dat je niet altijd de makkelijkste weg hoeft te kiezen: zij besloten echte leeuwen de hoofdrol te geven. Bijna twee jaar lang filmden ze met een grote crew de leeuwen in Afrika in een natuurlijke omgeving. Pas later gaven ze het verhaal in de studio meer vorm. Natuurlijk kon daarbij de computer niet ontbreken; een goed gereedschap om de leeuwen met speciale technieken te laten praten om zo het verhaal op gang te krijgen en te houden.

In Pride zien we een troep leeuwen, waarbij de twee jongste leeuwtjes in het middelpunt van de aandacht staan: Suki en Linus. De film staat in het teken van het opgroeien van de twee welpjes in de wildernis van de Afrikaanse steppe, maar naast deze documentarie-achtige insteek is er ook nog een spannend verhaal in verweven. Als een andere troep leeuwen namelijk het territorium van de ouders van Suki en Linus wil binnendringen zien we hoe dit zijn uitwerking heeft op de groep.

Het verhaal wordt verteld door de leeuwen zelf. Alhoewel de beelden allemaal authentiek zijn (met wilde en tamme leeuwen), is er met de leeuwenkoppen wel iets gerommeld. Door de snuiten van de leeuwen met behulp van een computer te bewerken, konden ze worden aangepast aan de teksten van de acteurs. Deze computerbewerking is zeer netjes uitgevoerd, want -ondanks dat het onnatuurlijk is dat een leeuw praat- ziet het er allemaal behoorlijk natuurlijk uit. Ook qua stemacteurs is er goed gecast: o.a. Kate Winslet en John Hurt spreken de Engelse versie in. De Nederlandse versie is iets minder sterk ingesproken, maar zeker niet slecht gedaan (met o.a. Aukje van Ginneken en Huub Dikstaal).

Pride (de Engelse benaming voor een troep leeuwen) is een film voor jong en oud. Je wordt nergens geconfronteerd met shockerende beelden, maar de film bestaat ook niet alleen maar uit zoete en lieve verhaaltjes. De prachtige beelden uit Afrika en de gedetailleerde kijk in het leven van de leeuwen zorgen ervoor dat het geheel er erg goed uitziet. Het verhaal is niet ijzersterk, maar dat is bij een dergelijke combinatie van film en documentaire bijna niet te voorkomen. De stemacteurs hebben hun werk goed gedaan en ook de uitvoering op DVD is zeer netjes. Op de twee DVD's vinden we namelijk niet alleen de Nederlands- en Engelstalige versie van Pride, maar ook een zeer ruime 'making of'. Hierin zien we hoe het werken met de leeuwen in de praktijk in zijn werk ging, maar ook hoe de stemmen van de acteurs uiteindelijk in de beelden werden gemonteerd. Al met al is niet alleen de DVD zeer de moeite waard, maar ook de film zelf is erg leuk; niet voor niets werd Pride voor twee Emmy's genomineerd.

Label: Just Entertainment Releasedatum: 5 oktober 2005
Kijkwijzer: