DVD: Jackass Collector's Set

Welcome to Jackass!Iedereen kent natuurlijk Jackass, de beruchte serie vol visuele extremiteiten die van 2000 tot en met 2002 op MTV werd uitgezonden. Al lange tijd waren Volume 2 en Volume 3 van de serie op dvd te verkrijgen. Volume 1 liet echter nogal lang op zich wachten.

Eindelijk is dan nu het onbrekende eerste deel van de Jackass dvd-serie uitgebracht, met de eerste filmpjes van Johnny Knoxville en alle andere onzin die goed was voor nog twee seizoenen vol debiele ideeën. In alle wijsheid is daarnaast besloten om alle uitgegeven dvd's ook nog eens te bundelen in een Collector's Set, inclusief een vierde bonus-dvd. Welcome to Jackass!

Volgens geruchten zou deze set veel niet eerder uitgebrachte beelden bevatten. Nu is het alweer een tijdje geleden dat ik de serie op tv gezien heb, maar als ik de dvd's zo bekijk dan valt mij eigenlijk niet zoveel nieuws op. Er zullen tussen de reeds bekende sketches ongetwijfeld nieuwe dingen zitten, maar die vormen dus zeker niet het belangrijkste deel van deze dvd's. Iedere dvd bevat bij lange na ook geen compleet seizoen. Je kunt de dvd's beter beschouwen als een soort van 'best-of', geordend per seizoen.

Ik heb stiekem toch wel weer genoten en enorm gelachen van en om de absurde trucs en de stompzinnige en gevaarlijke stunts, uitgevoerd door Johnny Knoxville, Bam Margera, Chris Pontius, Dave England, Steve-O, Brandon DiCamillo, Ehren McGhehey, Jason 'Wee Man' Acuna en Ryan Dunn. Favoriet bij mij zijn de vele flauwe grappen en pranks die met anderen uitgehaald worden: Phil Margera die met zijn grasmaaier een valkuil inrijdt, Johnny die twee armen in het gips heeft terwijl hij nodig moet zeiken, Johnny die zijn 'baby' op het dak van zijn auto laat staan en natuurlijk Chris als de onvergetelijke 'Party Boy'.

Op de bonus-disc zijn onder meer de volgende dingen terug te vinden: de MTV Cribs "Jackass" Special, de gehele Gumball Rally Special uit 2001 (met optioneel commentaar) en een 40-minuten durende documentaire getiteld "Where Are They Now" met interviews over wat castleden nu bezighoudt. Ook vertellen ze over de rol die ze gespeeld hebben bij het ontstaan van de serie Jackass. Met name de special over de Gumball 3000 is echt de moeite waard.

Maar dat is nog niet alles. Velen zullen weten dat Brad Pitt ook een dagje met de jongens van Jackass heeft meegelopen. Op de bonus-dvd zijn twee sketches opgenomen die het gevolg zijn van dat dagje: het geweldige "Abduction" en "Night Monkey 2". Tot slot is er nog wat minder interessant spul als een Photo Gallery op het schijfje gezet.

Kortom, trakteer jezelf deze kerst met meer dan vier uur radicale crashes, braaksel in verschillende vormen, skateboard- en fietsstunts, heerlijke grappen en andere compleet belachelijke stommiteiten. Een must-have voor de liefhebber en wellicht grappig voor alle anderen die de puberteit nog steeds niet helemaal ontgroeid zijn.

Label: Paramount Releasedatum: 6 december 2005 Kijkwijzer: