Boek: Paul Sussman - Het laatste geheim van de tempel

In het Dal der Koningen in Egypte wordt het lichaam van een oude man aangetroffen. Het blijkt Piet Jansen te zijn, een van oorsprong Nederlandse archeoloog die al vele jaren in Egypte woont. Inspecteur Joesoef Khalifa wordt belast met het onderzoek, want er wordt uitgegaan van een misdrijf. Dat blijkt een misvatting. Jansen is gestoken door een schorpioen en daarna bezweken aan een hartinfarct. Een thriller zonder moord? Toch niet, want Khalifa treft in het huis van de oude man een aantal zaken aan die hem doen denken aan een moordzaak van dertien jaar eerder...

Het laatste geheim van de tempel is een thriller waarin thema's als antisemitisme, het Israëlisch-Palestijnse conflict en het illustere verleden van Egypte een belangrijke rol spelen. Jansen blijkt een fervent antisemiet te zijn geweest, maar ook een verwoed verzamelaar van Egyptische antiquiteiten. Wat had hij te maken met de moord op een oude joodse vrouw, dertien jaar geleden? In wat voor kringen bewoog hij zich? Wie was hij?

Het boek verloopt via verschillende verhaallijnen, waaronder die van Khalifa's zoektocht naar de waarheid en die van Layla, een pro-Palestijnse journaliste die op een dag een mysterieuze brief zonder afzender ontvangt. In het begin van het boek heb je geen flauw idee wat de verschillende verhaallijnen met elkaar te maken hebben (al is er overlap in de thematiek) en is het of je verschillende boeken door elkaar aan het lezen bent.

Volgens de website van Sussman (http://www.paulsussman.nl) is Het laatste geheim van de tempel 'het intelligente antwoord op De Da Vinci Code'. Maar weet je wat? Ik heb genoeg van 'antwoorden op De Da Vinci Code'. In elke boekhandel zie je tientallen boeken liggen die claimen 'nog beter' te zijn dan voornoemd boek. Alsof De Da Vinci Code daadwerkelijk een goed boek was.

Wat De Da Vinci Code wél was, was spannend. En dat is dit boek niet. Ik moest echt moeite doen om mijn kop erbij te houden. Een moord die geen moord is, een onterecht veroordeelde die al lang dood is en de eeuwige inspecteur die alleen is in zijn vermoedens en wordt tegengewerkt door zijn baas. Ik vind het allemaal niet bijzonder boeiend.

Geld voor een goede eindredacteur was er zeker ook niet bij deze uitgave, want er staan nog veel te veel fouten in. Natuurlijk heeft dat niets met de kwaliteit van het verhaal te maken, maar het is wel iets waar ik me aan stoor.

Ik heb het een beetje gehad met de thrillers. Steeds weer diezelfde clichématige truukjes, steeds weer die superlatieven op de cover. Bijna geen enkel boek dat de beloftes waarmaakt. Dit boek ook niet. Zonde van mijn vrije tijd.

Uitgever: Van Holkema & Warendorf (Unieboek BV) ISBN: 90 269 8467 7 Pagina's: 480
Waardering: STAY AWAY!!!!