DVD: The Wizard of Oz S.E.

Een nieuwe uitgave, barstensvol extra's, van de meest geliefde film aller tijden! Aldus de dvdhoes voor The Wizard of Oz. De film is gemaakt in 1939 en kan ondertussen dus tot de klassiekers worden gerekend. Ondanks het feit dat de film al meer dan 65 jaar oud is, spreekt het verhaal nog steeds tot de verbeelding.

Het verhaal van The Wizard of Oz gaat over Dorothy, een meisje dat bij haar oom en tante op een boerderij woont. Als een gemene buurvrouw haar hondje Toto mee wil nemen, besluit Dorothy te vluchten. Na een tijd krijgt ze echter spijt van haar vlucht en besluit om terug te keren naar haar oom en tante. Ondertussen is een fikse storm opgestoken en als Dorothy weer thuis arriveert, zit haar familie in de schuilkelder. Dorothy gaat echter het huis binnen en op dat moment wordt het huis meegesleurd door de wind.

Follow the yellow brick road!

Wanneer alles weer rustig is en de storm is gaan liggen, besluit Dorothy maar eens buiten te gaan kijken. Tot haar verbazing komt ze niet meer uit op het erf van de boerderij, maar bevindt ze zich ineens in het land van Oz. Na een tijdje heeft ze echter wel genoeg van het rare land en wil ze terugkeren naar de 'gewone wereld'. De enige die hiervoor kan zorgen is de grote tovenaar van Oz. Dorothy gaat dus op zoek naar de tovenaar, en onderweg ontmoet ze nieuwe vrienden. Samen met de vogelverschrikker zonder hersenen, de laffe leeuw en de tinnen man zonder hart maakt Dorothy de tocht naar de tovenaar, dwars door het land van Oz. Zal hij haar en haar nieuwe vrienden kunnen helpen?

Deze nieuwe uitgave van The Wizard of Oz is geheel digitaal bijgewerkt, waardoor de beeldkwaliteit er sterk op vooruit is gegaan. Ook de geluidsband is omgezet van mono naar Digital Surround. Toch hebben de makers ervoor gewaakt dat het authentieke gevoel van de film niet verloren ging en dat is zeer zeker goed gelukt. Zodra je de film opzet, word je overvallen door een gevoel van nostalgie. Vroeger, toen er nog geen gat in de ozonlaag zat. 1939, dat waren nog eens tijden! Onzin natuurlijk, ondergetekende kan zich de release van Aladdin nog maar nauwelijks herinneren, maar toch brengt de film een bepaalde sfeer met zich mee, die je niet meer vindt in hedendaagse films.

Deze Special Edition dvd is bovendien voorzien van heel erg veel extra's. Zo staan er 4 documentaires op, weggelaten scènes, een korte uitleg over het restaureren van de originele filmrollen en worden alle acteurs uitgebreid in beeld gebracht. Al met al heb je aan de dvd The Wizard of Oz dus een behoorlijk aantal uren kijkplezier. De tijdloze film is voor deze gelegenheid in een fantastisch, muziekmakend hoesje gestoken. Nostalgie voor je opa en oma, gewoon erg leuk voor jou!

Label: Warner Bros Releasedatum: 16 november 2005 Kijkwijzer: