Film: Hustle & Flow

"It's hard out here for a pimp" is de songtekst die centraal staat in Hustle & Flow. Het leven van een pimp is niet altijd rozengeur & maneschijn en dat blijkt. Terrence Howard, die ook al eerder te zien was in Four Brothers & de geflopte film van 50cent, zet ditmaal een zeer overtuigende rol neer als een wanhopige pimp met een droom. Iedereen moet een droom hebben: "Everybody' gotta have a dream!", aldus het motto van D-Jay om wie het allemaal draait in deze film.

De film begint met D-Jay. Hij is één van de kleinere pooiers uit het plaatsje Memphis. Samen met zijn werkster Nola, het stereotype van een prostituee, verdient hij de kost door middel van autoprostitutie. Het is geen leuk werk, maar met dat geld kan D-Jay zijn leven is stand houden. Hij wil eigenlijk iets anders, hij wil zijn droom verwezenlijken door te gaan rappen en een bekend hiphop artiest te worden. In zijn huidige situatie is dat echter haast onmogelijk.

Hij heeft geen makkelijk leven. Tijdens de film maken we kennis met Shug, één van D-Jay's vorige prostituees. Doordat ze nu zwanger is, kan ze niet langer voor hem werken en verblijft zij met een klein kind bij D-Jay thuis.

D-Jay is toe aan een drastische omkeer in zijn leven. Hij zit in soort midlife crisis en wil niet in de voetsporen van zijn vader treden. Deze heeft het niet echt gemaakt in zijn leven, wat zelfs al een licht understatement is. Toevallig ontmoet hij zijn oude school vriend Key, die het een stuk beter heeft dan D-Jay en ook nog eens in de muziekbusiness zit. D-Jay ziet zijn kansen en probeert Key ervan te overtuigen dat hij kan rappen en met hem in zee wil. Hij begint op een mini synthesizer, die hij heeft geruild voor drugs van een verslaafde zwerver en eindigt uiteindelijk met professionele studio-apparatuur.

Zodra die twee elkaar weer gevonden hebben beginnen ze met het opzetten van een kleine studio bij D-Jay thuis. Key introduceert Shelby een jongen uit het plaatselijke kerk koor, die hen stap voor stap helpt met het creëren van de flows. Beetje bij beetje komen er serieuze nummers te voorschijn en zodra Shug wordt ingezet om het drietal vocaal te ondersteunen zijn ze compleet en worden er serieuze rap nummers in elkaar gemixt, die overigens erg goed klinken.

Hustle & Flow is geen typische gangster film zoals sommigen misschien in eerste instantie denken. Het is een drama film dat zich wel in de ghetto van Memphis afspeelt, maar dat veel meer te bieden heeft dan "Bling Bling" en alleen maar rap muziek. Er zijn namelijk goede verhaallijnen en uitgewerkte personages te vinden in deze film. De muziek die door de film wordt gebruikt, is ook erg goed en past precies in het geheel. Mocht je deze film niet in de bioscoop gaan zien, zorg er dan wel voor dat je een sterke geluidsinstallatie hebt of iets dergelijks om toch nog die bas uit Hustle & Flow optimaal te beleven.

Verder maken we nog kennis met de bekende rapper Ludacris die de rol van Skinny Black vertolkt, Skinny Black is D-Jay's ultieme idool en zijn droom is om dan ook met hem samen een rap nummer te maken.

Kortom: een leuke, fascinerende en ook wel dramatische film, dat hier en daar toch nog wel een beetje heeft afgekeken van andere films zoals bijvoorbeeld 8 Mile, de film van Eminem. Hetzelfde concept, alleen dan nog beter uitgewerkt, veel beter.

Label: UIP Releasedatum: 1 December 2005 Kijkwijzer: