CD: Prince Paul - Hip Hop Gold Dust

Prince Paul (alterego van Paul Huston) is alweer een oudgediende in het hip-hop wereldje. Al achttien jaar houdt hij zich staande met kerfjes als Stetsasonic, De La Soul, Boogie Down Productions en Gravediggaz op zijn deurpost. Geen gepimpte rappers met pleisters op de wang, waarbij op de achtergrond schaars geklede dames een versimpelde vorm van gebarentaal bezigen (alleen drie- of vierletterwoorden graag). Old-school dus.

Prince Paul is vooral bekend als producer van genoemde bands, vandaar dat op 'Hip Hop Gold Dust' slechts drie nummers met Prince Paul als uitvoerende voorkomen. Daarnaast vinden ook onbekendere artiesten zoals bijvoorbeeld Bugg Out Piece, Groove B Chill en Resident Alien een plaatsje. Soms compleet met hotmailadres in de credits. Ongeveer de helft bestaat uit unreleased tracks, de andere helft is beperkt verschenen, zo globaal in de jaren tachtig en negentig.

Wat verbindt deze nummers, behalve dat Prince Paul erbij betrokken is? 'Chill' is het meestvoorkomende woord. Dat dekt de lading, want de plaat is lekker sloom. Uitgesponnen groovende samples. Raps als een goed gesprek, zo nu en dan onderbroken door een trekje van een joint, in plaats van razende schreeuwpartijen. Ik associeer het met zondagochtend, de driedubbeldikke zaterdagkrant en een kopje vers gezette koffie. Mellow dus, relaxed.

Kortom: een laag bling-bling gehalte. Bedoeld voor wie de Fa. Onrust nog op televisie heeft gezien (Big Fun in the Big Town), of wie geïntereseerd is in de roots van de hip-hop-cultuur. Prince Paul is iemand die voornamelijk als producer een deel hip-hop-geschiedenis mee geschreven heeft. Dit is een overzicht van zijn muziek. Dat maakt deze schijf op zich al interessant genoeg, voor zowel oldbies als noobs. Geen flitsende nieuwe recht-in-je-gezicht-dingen, maar gewoon een aangenaam verpozen. Niks mis mee. Als ik evenwel onderstaand vierde sterretje door midden had kunnen zagen, zou ik dat gedaan hebben.

Label: PIAS / Antidote Releasedatum: already out