DVD: A Sound of Thunder S.E.

Teruggaan in de historie om in het echt dinosaurussen te aanschouwen? In 2055 zou het moeten kunnen volgens de film Sound of Thunder. De mens zou de mens echter niet zijn als we er vervolgens met onze fikken niet af konden blijven. Het bedrijf Time Safari biedt voor rijke stinkerds een safari aan, waarbij ze dinosaurussen mogen afknallen. Alles gaat goed, totdat een tijdreiziger per ongeluk een vlinder vertrapt, een fout die de hele evolutie in de war schopt.

De film A Sound of Thunder is gebaseerd op een kort verhaal van Ray Bradbury, waarin de bemoeienis van de mens met het verleden het bestaan op aarde bedreigt. Ook in deze film loopt de mens het risico te verdwijnen en de teamleden van Time Safari doen er alles aan de fout te herstellen. Terwijl tijdgolven de wereld om de paar uur ingrijpend veranderen, wordt er druk gezocht naar een oplossing. Jammer genoeg is het originele verhaal door de regisseur verkwanselt. Een bijzonder knullig script, slechte acteerprestaties en een grote stapel inconsistenties zorgen ervoor dat de film niet echt lekker wegkijkt. Ook de computeranimaties zijn regelmatig te slecht voor woorden. Als de hoofdpersoon door het Chicago van 2005 loopt, zien we een achtergrond zoals we die in de jaren negentig in goedkope computergames tegenkwamen. Alleen het acteerwerk van Ben Kinglsey, het redelijk originele verhaal en de spannende tocht aan het einde zorgen nog voor enige enervering.

Om de slechte kwaliteit van de film te verdoezelen heeft Dutch Filmworks er voor gekozen om er maar een speciale editie aan te wijden. Een stalen cover met een extra DVD met bonusmateriaal geeft A Sound of Thunder een uitstraling alsof we te maken hebben met dé film van 2005, maar het is enkel schijn. Door films als deze in een speciale editie met een steelbook uit te geven zorg je er als bedrijf voor dat een dergelijke benaming en verpakking hun waarde verliezen. Ook de extra disc met bonusmateriaal is er enkel bijgedaan om de uitgave meer uitstraling te geven: in totaal bevat deze tweede disc namelijk maar 36 minuten aan extra's; dat had nog wel op de eerste disc gepast lijkt me. Ook de kwaliteit van het bonusmateriaal is niet erg hoog; de trailer van de film en aantal filmclips (dus gewoon fragmenten uit de film!), interviews met de cast en een korte 'making of' weten totaal niet te boeien.

A Sound of Thunder is een film die eigenlijk geen 'special edition' verdient. Dat blijkt ook wel uit de inhoud van de discs, want het bonusmateriaal weet weinig te boeien; een goede combinatie met de film dus, want ook die is weinig interessant. Dat de film weinig succes in de bioscoop kende blijkt wel uit de snelle release op DVD: de film ging pas 3 maanden geleden in de bioscoop draaien en is nu al te koop in de winkel. Laat je niet belazeren door de mooie verpakking en laat deze release lekker liggen.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 6 december 2005
Kijkwijzer: Waardering: