CD: De Foute CD van Q-Music

Noordzee FM werd door John de Mol verkocht aan Q-Music en sindsdien staat de zender volop in de schijnwerpers. Een grote reclamecampagne, indrukwekkende prijsvragen en een flinke hoeveelheid nieuwe DJ's moeten van de -van origine Belgische- radiozender een groot succes zien te maken. Met "het foute uurtje" dat elke ochtend op de zender te horen is, is in ieder geval een goed begin gemaakt. Het programma is al bijna een begrip te noemen en de redactie besloot een top 40 samen te stellen met de lekkerste foute nummers. Sinds kort zijn deze nummers ook op een dubbele CD te verkrijgen.

De vraag die als eerste opkomt bij een CD als deze is natuurlijk "wie bepaalt wat een fout nummer is?". Er zijn immers geen duidelijke kwalificaties voor een fout nummer. Daarnaast is het dan ook nog eens moeilijk om een fout en lekker nummer te benoemen; een CD met alleen maar slechte muziek zal niet echt verkopen, dunkt me. Een korte blik op de tracklist leert ons dat onder "foute platen" worden verstaan: discoplaten uit de vorige eeuw, feestmuziek, de Dolly Dots en de echte meezingers. Wat er precies fout is aan nummers als Stiekem met je gedanst van Toontje Lager of met You can leave your hat on van Joe Cocker is me niet helemaal duidelijk. Tuurlijk, het zijn meezingers en ja, ze komen vaak op feestjes voorbij, maar dat maakt een nummer niet per sé fout. Op de eerste CD lijkt de samensteller overigens beter aan te duiden wat echt foute nummers zijn (die stiekem toch ook weer leuk zijn): het vrij recent weer populair geworden Is this the way to Amarillo, Y.M.C.A. en I'm too sexy.

De Foute CD is een leuk dubbelalbum met allerlei zeer bekende hits uit veelal vervlogen tijden. Zet deze CD op tijdens een ingedut feestje of gewoon tijdens de afwas en je weet zeker dat je het niet kunt laten om mee te zingen met bepaalde nummers. Vooral de eerste CD past erg goed in het genre 'goed en toch fout'; op de tweede CD staan wel leuke nummers, maar het is meer een onbestemde verzameling bekende liedjes. De prijs is aan de hoge kant: iets meer dan 20 euro voor een stapel hits die je op zoveel verzamelaars tegenkomt. De eerste CD zou voor een tientje zeker vier sterren halen, maar de tweede CD en de redelijk hoge prijs zorgen ervoor dat De Foute CD toch uitkomt op drie sterren.

Label: ARS Entertainment Releasedatum: 21 november 2005