DVD: Valiant

De kleine houtduif Valiant heeft maar één wens en dat is toetreden tot de Koninklijke Postduivendienst van het Britse leger tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een taak die eigenlijk alleen is weggelegd voor de meest stoere en dappere duiven van Engeland. Maar door een beetje bluf en een stapel geluk wordt hij toegelaten tot de opleiding en wordt hij binnen de kortste keren al ingezet voor een missie. Een bijzonder gevaarlijke missie die het einde van de oorlog misschien wel kan beïnvloeden. Een grote taak voor een kleine duif! Valiant moet namelijk met een aantal andere stuntelige duiven een belangrijk bericht van het Franse verzet overbrengen naar Engeland. Ze moeten daarbij vooral oppassen voor de wrede duifetende valken van het Duitse leger. Zal Valiant zich weten te redden?

Valiant is een film die zowel geschikt is voor jong als oud. Alhoewel het verhaal tamelijk simpel is en de film nergens echt eng wordt, is er toch genoeg te beleven voor volwassenen. In de Engels gesproken versie worden de stemmen onder andere ingesproken door John Cleese en Ewan McGregor en de Nederlandse stemmen zijn afkomstig van onder meer Beau van Erven Dorens en Bas Westerweel. Bij beide taalversies weten de stemacteurs de nodige humor in hun rol te leggen en passen ze goed bij de karakters die ze spelen. Ook de animatie is van hoog niveau; de bewegingen zijn soepel en de hoofdpersonen komen echt tot leven.

Op de DVD van Valiant vinden we ook een paar extra's. Een echte aanrader is de korte documentaire over het inspreken van de stemmen; vooral de samenwerking tussen de acteurs leidt in de studio regelmatig tot hilariteit. In 'the making of' zien we hoe een internationaal team van tekenaars de hoofdrolspelers in de film vorm heeft gegeven; wel aardig om te zien, maar niet erg bijzonder. De interviews met de cast zijn niet echt interessant, vooral niet omdat er voornamelijk complimenten aan anderen worden uitgedeeld. Wat de DVD echt mist is bijvoorbeeld een documentaire over de echte postduivendivisie van het Britse leger in de oorlog: een gemiste kans, want dergelijke documentaires bestaan wel. De DVD is van uitstekende beeld- en geluidskwaliteit; de film is erg kleurig, al hadden sommige (achtergrond)beelden iets meer detail kunnen bevatten.

Ondanks de korte speelduur van Valiant -de film duurt slechts 75 minuten- is er veel te beleven en zijn de makers nergens kort door de bocht gegaan. Valiant is een grappige film, die vooral op het einde nog best spannend wordt. De DVD bevat niet bijzonder veel bonusmateriaal: een gemiste kans. Gelukkig maakt de prijs veel goed: Valiant is voor ongeveer 15 euro te koop. Een aanrader voor zowel jong als oud!

Label: Universal Releasedatum: 13 november 2005 Kijkwijzer: