Film: Just like heaven

David (Mark Ruffalo) is een man wiens leven compleet overhoop ligt en om de pijn te verzachten giet hij zich elke avond vol. Hij besluit een nieuw appartement te kopen en vind een prachtig exemplaar. Het enige minpunt is dat het niet duidelijk is tot wanneer hij het mag huren en hij er dus zo uitgegooid kan worden. Plotseling verschijnt de mooie jonge Elizabeth (Reese Witherspoon) in zijn huis en claimt dat het huis van haar is. Ze verdwijnt echter weer net zo snel als ze gekomen is en zelfs nieuwe sloten houden haar niet buiten. Na wat onderzoek hier en daar is David ovetuigd dat Elizabeth een geest is die nog niet weet dat ze dood is en hij besluit haar naar de andere zijde te helpen. Langzamerhand worden Elizabeth en David verliefd op elkaar, maar of de romance aan kan blijven is natuurlijk nog maar de vraag.

Het verhaal is behoorlijk cliché en lijkt nogal op de film Ghost. Toch zitten er wat verrassende draaien in de film, die de film minder standaard maken dan op het eerste gezicht lijkt. De film is geregiseerd door Mark Waters die we kennen van Mean Girls en Freaky Friday. Deze film past prima tussen zijn portfolio qua stijl. Deze film is ook echt weer een meisjesfilm.

De acteerprestaties van Reese Witherspoon zijn niet om over naar huis te schrijven. Het typetje wat ze hier speelt lijkt qua gedrag op het typetje dat ze speelt in Legally Blond. Mark Ruffalo, bekend van Collateral, speelt wel erg goed in deze film. Daarbij is dit een vrouwenfilm en ziet Mark er zeker niet verkeerd uit.

De film heeft alles wat een romantische komedie behoort te hebben. Een lach en een traan, herkenning en ergernis en natuurlijk een mooi einde, zoals het hoort. Toch is deze film niet bijster orgineel in zijn genre en duurt het mij net iets te lang. Vooral de start is erg langzaam en eer je een beetje in de film zit zakt het plot weer een beetje in. Daarbij is het einde weer vreselijk Hollywoodachtig en dat maakt het er allemaal niet echt veel beter op. Geen slechte film, maar zeker geen must see.

Label: DreamWorks Releasedatum: 8 december 2005 Kijkwijzer: Waardering: