CD: Riverside - Second Life Syndrome

Ondanks mijn Poolse roots ben ik onbekend met muziek uit Polen. Ik weet dat Vader uit het nieuwe EU-land komt, maar daar houdt mijn kennis van Poolse muziek dan ook op. Onbewust heb ik misschien zoiets van: die arme schelmen hebben de middelen er niet voor om mooie muziek te maken. Tot ik deze cd van Riverside tegenkwam in lovende recensies. Kijk, dat maakt mij wel nieuwsgierig, vooral omdat ik het land waar mijn opa zaliger vandaan kwam wel wil steunen.

Kwaliteitsprogmetal speelt Riverside trouwens. Ook iets wat je niet snel verwacht. Het is toch vaak de stijl van de muzikanten met een rijke muzikale achtergrond. Er zullen wel niet alleen armoedzaaiers wonen daar in Polen, concludeer ik. Maar genoeg generalisaties want wat maakt deze tweede cd van Riverside zo goed? Allereerst de zangstem van Mariusz Duda. Vergelijkbaar met die van Daniel Gildenlöw van Pain of Salvation, maar onze Mariusz bevindt zich met z'n stem meer in de middenregionen van het menselijk stembereik en komt daarbij soms in de buurt van Vincent Cavanagh van Anathema. Laat ik van die laatste band fan zijn.

Second Life Syndrome staat verder bol van vakmanschap. Zowel uit hun eigen koker als 'geleend' (ik hoor Dream Theater, weer eens Pink Floyd, hier en daar een vleugje Tool). Korte bondige songs worden afgewisseld met lange composities zoals de voortreffelijke titelsong die eigenlijk nooit onderdoen voor het betere werk van Dream Theater. Hoewel het over het algemeen niet te ingewikkeld wordt, is er hier en daar wel helaas een overdaad aan noten, tempowisselingen en maatveranderingen. Het 'Syndroom van DT' zullen we het maar even noemen. De professionaliteit spat er gewoon van af en zou zweren dat je te maken hebt met een band die al jaren meedraait in dit wereldje.

Over het algemeen dus een zeer fraai debuut voor thuis op de bank of tijdens het aspergesteken.

Label: InsideOut Releasedatum: 31 oktober 2005 Waardering: