DVD: War of the Worlds 2-disc S.E.

In de vorm van een eigentijdse hervertelling van het klassieke verhaal van H.G. Wells toont deze scifi-thriller de buitengewone strijd om de toekomst van de mensheid, gezien door de ogen van een Amerikaans gezin. Tijdens het zien van de film voerde ik zelf ook een innerlijke strijd, aangezien slechts één vraag door mijn hoofd bleef spoken: waarom moest dit verhaal nu zo extreem verhollywoodiseerd worden?

Als je kijkt naar cast en crew, dan belooft War of the Worlds enorm veel. Steven Spielberg, Tom Cruise, John Williams: alle ingrediënten voor een ervaring vergelijkbaar met Minority Report zijn aanwezig. Tijdens het kijken van de dvd kwam ik er pas achter hoezeer de ervaringen inderdaad overeenkomen: een groot deel van de film wordt wederom gespendeerd aan het kijken naar een Tom Cruise die op de vlucht is. Dit keer doet hij het als family-man toch beduidend minder: zijn rol als gefrustreerde papa komt niet echt lekker uit de verf.

De meesten zullen het verhaal inmiddels wel kennen: Ray Ferrier (Tom Cruise) probeert zijn zoon (Justin Chatwin) en dochter (Dakota Fanning) in veiligheid te brengen, terwijl hij en de rest van de wereld een allesvernietigend buitenaards leger van dodelijke Tripods ontvlucht. Opvallend is daarbij dat de familie Ferrier bij hun vlucht nauwelijks tegenslagen ontmoet. Waar de rest van de wereld moeite heeft met simpelweg overleven, daar rijdt de familie gewoon nog in een auto. Ray ziet mensen op tien centimeter afstand gevaporiseerd worden, maar zelf hoeft hij alleen het stof maar van zich af te kloppen. Ray weet te ontkomen aan een Tripod en weet deze zelfs te vernietigen. Welkom in Hollywood, waar films met negatieve gebeurtenissen minder cash opleveren. Het grootste 'maar natuurlijk'-moment zal ik niet verklappen, maar het heeft met zoonlief te maken in ieder geval.

Is War of the Worlds nu een beroerde film? Zeker niet. De special effects zijn heerlijk om te zien. Het geluid (Dolby Digital 5.1 en DTS) is ronduit geweldig. Gooi de sub open, stuur de buren weg en laat de aliens maar je woonkamer binnendenderen. Het camerawerk is lekker spannend en de beelden zijn mooi om te zien. En dan is er natuurlijk nog de muziek van John Williams: toch bijzonder jammer dat ik me daar niets meer van kan herinneren, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de soundtrack van Minority Report of - iets minder recent - Jurassic Parc.

Ook de extra's op de tweede dvd maken veel goed. Er is enorm veel content op het schijfje te vinden, voornamelijk interviews met cast en crew. De interviews met Spielberg zijn het meest interessant. Zo vertelt hij ondermeer over zijn film, de gelijknamige film uit 1953 en zijn visie op het geheel. Verder zijn er nog productiedagboeken te vinden en een aantal korte documentaires over bijvoorbeeld de soundtrack en de erfenis van schrijver H.G. Wells.

Kortom: War of the Worlds is geen slechte film, maar er had nog veel meer uitgehaald kunnen worden. Al viel de film mij qua verhaal en script wat tegen, filmtechnisch is het een hoogstandje en op dat vlak is dan ook alles in orde. De tweede dvd met extra's is een mooie aanvulling op het geheel. Al met al is deze dvd een leuk cadeau voor de filmliefhebber in deze donkere dagen. Het is dat ik geen halve sterren mag geven, anders had deze release nog een half sterretje erbij gekregen...

War of the Worlds op het FOK!forum: War of the Worlds [Deel 2]

Label: Paramount Releasedatum: 17 november 2005
Kijkwijzer: Waardering: