DVD: Polar Express S.E.

Een magische film over het kerstgevoel, Tom Hanks en een revolutionaire manier van animatie. Dat zouden dé ingredienten moeten zijn voor een bijzondere en succesvolle kerstkraker in 2004. De film wist volle zalen te trekken; werd zelfs genomineerd voor een drietal oscars en is sinds vandaag op DVD te koop in een speciale editie met twee discs.

Ondanks voornoemde succesformule is er iets flink mis met The Polar Express, om te beginnen met het verhaal, alhoewel beter gesproken kan worden over het ontbreken van een verhaal. Een jongetje dat twijfelt aan het bestaan van de kerstman wordt 's nachts wakker omdat er een trein in zijn voortuin staat. Als het jongetje naar buiten gaat om naar de indrukwekkende trein te kijken wordt hij uitgenodigd door de strikte, doch vriendelijke, conducteur om mee te gaan naar de Noordpool. Hij besluit in te stappen en zo begint hij, vergezeld van wat ander jong grut, aan een dolle treinrit door woeste landschappen, waarbij van alles misgaat.

Het uiteindelijk doel van de reis is het bereiken van de Noordpool, de residentie van de kerstman. Maar naast een reisdoel, blijkt de reis ook een belangrijke les te zijn om als persoon beter te worden. Het betweterige kind moet zijn plaats kennen, het dappere meisje moet andere mensen helpen en het onzekere jongetje moet vertrouwen gaan hebben in anderen. De persoonlijke relatie tussen de kinderen wordt mierzoet weergegeven en de gevaarlijke situaties worden nooit echt gevaarlijk. De muziek (toch vrij belangrijk in een kerstfilm) is van teleurstellend niveau. Op de Noordpool horen we wel wat klassiekers door een aantal speakers in de straten van de elvenstad, maar voor de rest horen we maar weinig opbeurende muziekjes. Daarnaast is de film behoorlijk leeg; door het gebruik van computeranimatie is alles keurig geordend en is er op sommige plekken bijna geen invulling aan het landschap gegeven. De kille blik in de ogen van de kinderen, de raadselachtige (bijna radioactieve) gloed die om de kerstman hangt en het gebrek aan effecten (op een rijdende trein staan heeft in deze film geen enkele invloed op je kapsel) zorgen ervoor dat het warme kerstgevoel nooit de macht over je krijgt.

Op de DVD-release van The Polar Express vinden we een flinke hoeveelheid extra materiaal. Op de eerste disc tref je de film aan, vergezeld door de trailer. Opmerkelijk is dat je bij de eerste disc moet kiezen of je in Nederland, Belgie of de Benelux woont... Op de tweede disc staan bijzonder veel extra's. Zo kun je de rol van machinist overnemen in een vrij onpraktisch spel met de afstandsbediening en je kunt een kijkje nemen achter de schermen van de film (waarbij het vooral leuk is om te zien hoe Tom Hanks meerdere rollen vervult) en zie je interviews met cast en crew. Ook bevindt zich op de DVD een feature genaamd 'Joss Groban bij de Griek'; een feature waarbij ik me niets kon voorstellen, maar waarbij blijkbaar sprake is geweest van een vertaalfout: het blijkt te gaan om een live uitvoering van de titelsong 'Believe' in een theater dat 'The Greek' heet. Overigens lijkt de zanger hierbij opvallend veel op de karakters uit de film: een optreden zonder gezichtsuitdrukking en je kunt er moeilijk warm van worden. Een stuk leuker is een korte documentaire over de schrijver van het verhaal van de Polar Express, van oorsprong een zeer succesvol kinderboek.

De DVD van The Polar Express is dik in orde; boordevol extra materiaal en van goede kwaliteit. De film zelf zal voornamelijk kinderen aanspreken, want er gebeurt van alles; het lijkt wel een ritje in de achtbaan. Volwassenen zijn waarschijnlijk snel verveeld met het lage tempo, de tenenkrommende 'gevoelige' momenten en de gemakzucht waarmee het verhaal in elkaar is gezet. Het is niet te ontkennen dat de overdaad aan kerstversiering en sneeuw een beetje het kerstgevoel opwekt, maar voor de rest verdient deze film geen plaatsje in het rijtje met kerstklassiekers. De drie sterren heeft The Polar Express louter te danken aan het leuke bonusmateriaal en de technische kwaliteit, de film zelf zal waarschijnlijk alleen kinderen kunnen boeien.

Label: Warner Bros Releasedatum: 22 november 2005 Kijkwijzer: