Boek: RTL Travel - De 25 leukste steden van Europa

RTL Travel is hét Nederlandse reisprogramma van deze tijd. Dappere dodo's als Daphne Bunskoek, Chris Zegers en natuurlijk Floortje Dessing verkennen de mooiste en meest indrukwekkende plekjes op onze planeet om aan ons te laten zien. Speciaal voor de stedenliefhebber is er nu het boekje De 25 leukste steden van Europa, geschreven door Hanneke van Bindsbergen, die als redactrice van het programma drie jaar lang met de presentatoren de wereld rond reisde.

De 25 leukste steden van Europa is een kleurrijk, klein en dik boekje dat geheel in kleur is uitgegeven. De beschrijving op de achterkant zou suggereren dat het boekje in de lijn van het televisieprogramma geschreven is; dat is echter niet het geval: De 25 leukste steden van Europa behandelt puntsgewijs vooral de bekende highlights van een stad, terwijl het televisieprogramma je juist ook de onbekende plekjes van een bestemming laat zien. Ook de persoonlijke touch die de presentatoren aan een reisverslag weten te geven ontbreekt in dit boekje; alhoewel de beschrijving achterop het boekje spreekt van een "persoonlijke tips van Floortje Dessing en Chris Zegers" zijn deze niet als zodanig te herkennen bij de omschrijvingen.

Het boekwerk heeft een leuke vormgeving; niet alleen de kleurrijke invulling (met enkel kleurenafbeeldingen), maar ook het handzame formaat geeft het boek een leuke uitstraling. Elke stad wordt in ongeveer 10 pagina's behandeld, al is de tekst zo ruim en geillustreerd opgesteld dat er netto wellicht anderhalve tot twee A4 overblijft. Erg jammer, want zo kun je natuurlijk nooit echt veel over een stad te weten komen. Naast de standaard wetenswaardigheidjes (wanneer kun je het beste de stad bezoeken, hoe duur is het om er te komen en hoe kom je in het centrum), vind je een aantal bezienswaardigheden (musea, uitgaansgelegenheden en culturele hoogtepunten), tips over je verblijf (hotels, transportmogelijkheden), een aantal links naar websites die je kunt bezoeken voor meer informatie en de 'Favorieten van RTL Travel' (zijn dat dan de persoonlijke tips van de presentatoren?).

De 25 leukste steden van Europa is een leuk boekje, maar heeft wel een groot minpunt. De informatie is namelijk te weinig om als leidraad te dienen als je eenmaal ter plekke bent, maar het is weer te gedetailleerd om je te helpen kiezen als je een stedentrip wilt maken; blijkbaar heeft de auteur geprobeerd een mix tussie die twee te vinden en heeft daarbij helaas de plank misgeslagen. Daarnaast ontbreekt een uitleg over de keuze voor deze steden; waar zijn bijvoorbeeld Oslo, Amsterdam en Wenen in het overzicht? Gelukkig is de prijs niet al te hoog en is het een kek boekje om te zien en dus om cadeau te geven.

Uitgever: Spectrum ISBN: 90-274-2082-3 Pagina's: 324 Prijs: 14,95