Film: The Devil's Rejects

De familie Firefly leeft in het zuiden van de Verenigde Staten. Het is een verzameling van psychopatische moordenaars. In hun kelder bevinden zich tientallen lijken die in verregaande staat van ontbinding verkeren. Wanneer de familie uit hun huis gejaagd wordt door de politie, gaat ieder zijn eigen kant op. Opgejaagd door sherrif Wydell, die wraak wil omdat de familie zijn broer vermoord heeft, laten de verschillende gezinsleden een spoor van vernieling, moord en doodslag achter.

Dit is kort samengevat het verhaal van The Devil's Rejects, het vervolg op House of 1000 Corpses. Deze film werd, net als zijn voorganger, geregisseerd door Rob Zombie en die heeft er een behoorlijk bloederig spektakel van gemaakt. Deze film is absoluut niet geschikt voor mensen met een zwakke maag. Het bloed spat je om de oren, en dat 109 minuten lang.

Het verhaal mag dan enigszins bloederig zijn, wat wel goed is uitgewerkt, zijn de psychopatische karakters van de verschillende gezinsleden. Een paar staaltjes ijzersterke psychologische oorlogvoering komen aan bod. Zeker de scène in de motelkamer is vanuit de psychologische hoek interessant om te bekijken, al wordt het allemaal weer net iets te ranzig als de schoonmaakster komt om even op te ruimen.

Sheriff Wydell (William Forsythe) maakt jacht op de leden van het gezin en doet dat op grond van persoonlijke overtuiging. Gaandeweg slaat hij hierin steeds verder door en ook dat is een ontwikkeling die vanuit psychologisch perspectief prima is verfilmd. Maar dan ook alleen uit psychologisch perspectief, want de bloedige entourage maakt dat je je niet altijd concentreert op wat er allemaal gaande is.

De acteerprestaties van alle acteurs zijn ook niet altijd even geloofwaardig. Wel mooi zijn de verschillende soorten shots en de melodramatische soundtrack daarbij. Daarom is het jammer dat deze film niet tot meer is geworden dan een ordinaire slachthuis-horror. Het verhaal is flinterdun, onverwachte wendingen hoef je niet te verwachten en behalve een hoop hakken en zagen valt er in deze film weinig te beleven. Jammer, want het had best een leuke psychologische thriller kunnen worden. Waarschijnlijk was dat niet wat Zombie wilde met zijn film, en dat is zijn goed recht. Ik raad deze film echter aan niemand aan, zelfs niet aan de hardcore horror-liefhebber...

Label: Paradiso Releasedatum: 3 november 2005 Kijkwijzer: