Boek: Theo Vaessen - Paul Geerts

Suske en Wiske, wie heeft hun albums als kind niet verslonden? Ik in elk geval wel, ik vrát ze, vooral in de vakanties. Een grote stapel Suske-en-Wiskes was onmisbaar als we met onze boot vertrokken om zes weken weg te blijven in de zomer. De meeste exemplaren waren stukgelezen. En nog steeds vind ik de avonturen van de twee Belgische helden leuk om te lezen. Spannend, grappig en mooi getekend. Plaatsen waar je zelf bent geweest, herken je op de tekeningen. Paul Geerts is 30 jaar lang een van de tekenaars van Suske en Wiske geweest. Dit boek vertelt zijn levensverhaal.

Ik houd van mooie boeken en dit is een mooi boek. Een groot, glanzend wit boek met zwarte letters. De opmaak en typografie zijn eenvoudig en (dus) mooi. Het boek is ingebonden in plaats van gelijmd en dat is tegenwoordig een zeldzaamheid.

Maar, never judge a book by its cover, dus laat ik ook het een en ander over de inhoud zeggen. De titel dekt de lading: Paul Geerts - 30 jaar peetvader van Suske en Wiske. Dit boek is eigenlijk het verhaal van een jongensdroom. Paul Geerts wilde niets liever dan striptekenaar worden. Verder kon hij ook heel weinig; school was een ramp en hij was een man van twaalf ambachten, dertien ongelukken. Paul was een groot fan van Willy Vandersteen en op een dag besloot hij simpelweg om naar 's mans huis te gaan, er aan te bellen en zijn werk te laten zien, in de hoop dat hij een baantje zou kunnen krijgen in de Vandersteen-studio. Geerts was gedreven en ja hoor, de aanhouder wint. Hij krijgt zijn droombaan. Eerst als tekenaar van andere strips (Vandersteen tekent dan nog zelf alle Suske en Wiske-albums) en later als tekenaar van dé strip.

Het boek vertelt in korte, overzichtelijke hoofdstukjes over de dertig jaar waarin Geerts met Suske en Wiske werkte, maar het boek gaat niet alleen over zijn werk als striptekenaar; het is een echte biografie geworden. Er staan veel (grotendeels zwartwit-)foto's en tekeningen in. De stijl is eenvoudig (wel heel Vlaams aandoend trouwens) en leest prettig.

In het midden van het boek zitten een aantal glossy pagina's met schilder- en tekenwerk van Geerts (dit keer wel in kleur) met wel heel andere thema's dan het gemiddelde Suske en Wiske-album. Prachtige erotische afbeeldingen die ik zó aan mijn muur zou hangen, maar ook landschappen, portretten en een aantal werken van Vandersteen zelf die we in de literatuur pastiche zouden noemen: een soort parodieën op beroemde stijlen/werken.

Last but not least staat er achterin het boek een achtenveertig pagina's tellende full-colour-strip van de hand van Geerts. Deze strip, getiteld De Hemelboom, speelt zich af in Vietnam en is geïnspireerd op een reis die Geerts maakte in dat land. Iets van de Suske en Wiske-stijl is zeker te herkennen in de strip en ook het verhaal is qua opzet en stijl herkenbaar.

Dit boek is natuurlijk vooral leuk voor mensen die net als ik dol zijn op Suske en Wiske, tante Sidonia, Lambik en Jerommeke. Als je een fan bent, raad ik je dit boek beslist aan. Het is erg leuk om op deze manier meer te weten te komen over de man achter die naam die op zoveel Suske en Wiske-albums staat.

Uitgever: Van Holkema en Warendorf ISBN: 90 776 9221 5 Pagina's: ong. 150 (deels niet genummerd)