CD: Hind - Halfway Home

Haar eerste album was ook de eerste review dat ik voor FOK! maakte. Twee jaar geleden kwam namelijk Around The World uit, waar kleine hitjes als Summer All Over Again en Weak vanaf kwamen. Het werd daarna even stil, maar dat betekent niet dat ze stil heeft gezeten. Integendeel: na een aantal concertjes en een trip naar India, om een project voor vrouwen aldaar te doen, heeft ze genoeg inspiratie opgedaan om die in haar muziek te verwerken.

Die inspiratie is zeker terug te vinden op haar nieuwe CD Halfway Home. In tegenstelling tot Around The World biedt Halfway Home meer variatie, meer diepgang en zeker ook meer contact met de Marokkaanse afkomst van Hind.
De CD opent met het energieke Give Me A Sign, waarin door middel van de funky ritmes en de instrumenten al een behoorlijke verwijzing wordt gemaakt naar de marokkaanse muziekcultuur. Diezelfde muzikale verwijzingen richting dit Noord-Afrikaanse land zijn bijvoorbeeld ook te horen in Sweet Woman Child en Light Of Love. Deze Arab-pop geeft de CD een kenmerkend geluid en sfeer die zeer zeker bij de stem van Hind passen.

Behalve instrumentale verwijzingen in haar nummers heeft Hind ook een nummer in het Arabisch gezongen, namelijk Habaytek Besaif, een cover van het gelijknamige nummer van Faruz, een beroemde Arabische zangeres. Andere inspiratie put ze onder andere uit de talenten van tekstschrijver Tjeerd Oosterhuis, met wie ze het gevoelige Ashamed schreef. Dit nummer beschrijft haar statement richting de omgang met uitgeprocedeerde asielzoekers. Ook rapper Salah Edin, die momenteel bezig is met de Wu Tan Clan, rapt een energiek woordje mee op In The Distance. Juist die statements en sterk uitgewerkte teksten over bijvoorbeeld haar reis naar India, verwerkt in het nummer Ya Wili zorgen voor een diepe en volwassen toon op het album, die zeker een stukje Hind bloot leggen. Gelukkig zorgen de energieke klanken van de Arabisch getinte nummers en de door Fado geïnspireerde ballads voor een afwisselend, creatief en zeker niet eenvoudig album. Hind laat zien dat ze zich heeft ontwikkeld tot een zelfstandige zangeres die zeker niet meer terug hoeft te vallen op Idols of schnabbeltjes.

Binnenkort meer over Hind in een interview dat FOK! met haar had over haar album, haar leven en haar inspiraties.

Label: Sony/BMG Releasedatum: 3-oktober-2005