CD: The Prodigy - Their Law (The Singles 1990-2005)

Net over de helft van de eerste cd loop ik weer net enthousiast mee te miauwen op de tonen van 'Charly' en ben ik net zo'n enthousiast, zo niet enthousiaster, ravertje als toen. Wat is dat een briljante plaat, en mede door het geweldige gevoel dat 'Their Law (The Singles)' sowieso al oplevert bij elke luisterbeurt, wordt dat euforische gevoel nog meer versterkt. Door 'Their Law' krijg je een heerlijk overzicht van wat voor een meesterwerkjes Liam Howlett door de jaren heen heeft geproduceerd. De enige smet is 'Girls', van de ietwat tegenvallende plaat 'Always Outnumbered Never Outgunned'. Aan de andere kant staat het beste nummer van datzelfde album, 'Spitfire', er ook op, en door de totale anarchie van dat nummer kun je niet beweren dat Liam het kwijt is; hij had alleen af en toe zijn dag niet tijdens het produceren.

Natuurlijk ontbreken ook nummers als 'Their Law', 'No Good (Start The Dance)' en 'Smack My Bitch Up' (helaas zonder bijbehorende videoclip) niet, en biedt de eerste schijf eigenlijk niets nieuws voor mensen die alle platen van The Prodigy al in hun bezit hebben. De meerwaarde voor deze mensen zit dan ook op de tweede schijf en het mooie bijgeleverde boekje, met daarin allerhande foto's van de band. Dat laatste is leuk om een keer door te bladeren, maar die tweede schijf zal menigmaal zijn rondjes draaien in de cd-speler van de verstokte Prodigy-fan.

Death Cab For Cutie

Naast de uitstekende live-performances van onder andere 'Spitfire', 'Their Law' en 'Serial Thrilla' tref je ook ander leuk materiaal aan. Het hoogtepunt hiervan is zonder twijfel het spiksplinternieuwe 'Back 2 School', dat de sound heeft van de moderne Prodigy, ondersteund door Egyptische klanken. Dit soort dingen geven je gewoon weer vertrouwen in het vijfde album, waar de band nu hard voor aan het werk is. De Audio Bullys' remix van 'Out Of Space' kan mij ook heel erg bekoren, maar dat komt meer door mijn liefde voor de Audio Bullys dan de daadwerkelijke kwaliteit van de remix, want de remix van Voodoo People is kwaliteit gezien beter. Je kunt echter niet altijd objectief blijven.

Ik zou deze recensie kunnen afsluiten met de standaarddoener "alleen kopen als je nog niet alles van [betreffende band] in bezit hebt", maar dat is in dit geval gewoonweg niet mogelijk. Elke fan van The Prodigy is verplicht de special edition van deze verzamelaar aan te schaffen, en niet alleen om de collectie compleet te houden. De tweede cd is absoluut een meerwaarde in je collectie, en de verpakking is zo geil dat je hem met trots in je cd-rek kunt schuiven. Zo, ik ga weer even stuiteren *miauw*.

Label: Pias Releasedatum: 17 oktober 2005 Waardering: