CD: Sieges Even - The Art Of Navigating By The Stars

Ook Sieges Even is al bekend in de metalwereld en nadat ze al een aantal plannen hadden om hun comeback te maken die niet door gingen, is het er nu met het nieuwe album The Art Of Navigating By The Stars toch van gekomen. Het is dankzij de Nederlandse zanger Arno Menses, die in 2003 bij de oude bandleden, de broers Alex en Oliver Holzwarth en Markus Steffen, kwam en daarmee een helderder geluid lied horen in Sieges Even. Volgens kenners is deze nieuwe plaat daardoor ook beter dan Steps, A Sence Of Change en Sophisticated.

Of dit album beter is zou ik niet kunnen zeggen. Wel dat het een album is waar over de hele CD genomen de opbouw, voortzetting en het einde nauwkeurig is gedirigeerd, waardoor de nummers samen een navigatie vormen door de teksten en ideeën van de band. De opening, met het nummer The Weight legt al de nadruk op een gevarieerd en enthousiast schouwspel, waar zware woorden met melodieuze gitaarspellen en hyperactieve drums worden samen geweven. Soms klinkt het net iets te langdradig, maar de heldere stem en de melodieuze tonen vervelen niet. Deze afwisseling binnen de nummers zelf worden ook in The Lonely Views Of Condors en Unbreakable voortgezet en de spanning begint in Stigmata door middel van snelle gitaarmoves toch een hoogtepunt te krijgen. Ik moet tijdens de tracks telkens aan een hardere en experimentelere versie van E.L.O. denken.

De CD zelf is opgedeeld in 9 tracks met gemiddeld een lengte van 7 minuten per track en samen vormen ze een verhaal van begin (The Weight) tot het einde (Styx), verpakt in een bijna mythologische boodschap, alsof Icarus met zijn wassen vleugeltjes en een gigantische elektrische gitaar naar boven vliegt. Toch storten ze niet neer en met rocky maar melodieuze tracks als Blue Wide Open en To The Ones Who Have Failed weten ze zeker naar grotere hoogte te vliegen. Of ze de sterren weten te bereiken met dit album kan ik niet voorspellen maar hier op FOK! hebben ze in ieder geval al vier sterren op zak.

Label: InsideOut Releasedatum: 29 september 2005Waardering: