DVD: Wrestlemania 21 Hollywood!

Glimmende torso's, strakke pakjes, pijnvolle kreten en een dolenthousiast Amerikaans publiek; de oude Griekse worstelsport omgevormd naar een mix van entertainment, theater en sport, tijd voor Wrestlemania!

Het Amerikaans worstelen is op de Nederlandse televisie nooit echt van de grond gekomen. Wellicht te duur, wellicht een te kleine doelgroep, de echte fan moet wachten tot de Wrestlemaniakampioenschappen van de WWE op DVD verschijnen. Een dure aangelegenheid, want voor drie schijfjes met worstelgeweld betaal je meer dan 40 euro. Je krijgt dan wel meer dan acht uur aan beeldmateriaal, maar het lijkt wat veel voor een 'sport'-verslag.

Wrestlemania 21 is meer entertainment dan sport. In een volgeladen arena met een uitzinnig publiek presenteren de opgepompte spiermassa's hun kunnen en dat gaat gepaard met veel vuurwerk, veel felle lampen en veel machtsvertoon. Mannen in strakke pakjes, met glimmende torso's en een woeste gelaatsuitdrukking proberen elkaar al voor de wedstrijd in mootjes te hakken; verbaal door elkaar uit te maken voor geitentestikel en in de ring door met zoveel mogelijk uiterlijk vertoon de tegenstander bang te maken.

Zelfs de oude Hulk Hogan komt langs...!

Laten we eerlijk zijn: er is geen sprake van een echte sport. Het is opmerkelijk dat er gesproken wordt van allerlei kampioenschappen, want worstelen in de WWE is duidelijk afgesproken werk. Acteurs die het er uit willen laten zien alsof ze elkaar echt pijn doen, maar in feite eindeloos geoefend hebben om elkaar zoveel mogelijk te raken en daarbij zo min mogelijk te verwonden. Dit, gecombineerd met een arbiter die continu overdreven ernstige gezichten trekt en zes commentatoren die totaal high lijken te zijn, maken de Wrestlemania tot een groot toneelspel. Daarnaast maakt de organisatie dankbaar gebruik van het nationalisme dat de Amerikanen zo tekent: niet alleen is de arena doorspekt met Amerikaanse vlaggen, maar we krijgen ook een hommage aan de Amerikaanse soldaten in Irak te zien, waarna het publiek minutenlang "USA USA USA" scandeert.

The Undertaker mept er vrolijk op los!

Eén ding moet je de WWE met Wrestlemania nageven: ze weten er een flinke show van te maken. Kosten nog moeite worden gespaard om het publiek bezig te houden, er is zelfs meer tijd ingeruimd voor alle ophef om het worstelen heen dan voor het worstelen zelf. En laten we eerlijk zijn: het spel is zo over the top dat ik me niet voor kan stellen dat er iemand is die denkt dat het allemaal echt is en er van kan genieten. Qua extra's is er genoeg materiaal op deze DVD-release te vinden: verschillende kijkjes achter de schermen (in scène gezet), trailers en bloopers en een bulk informatie over de worstelaars. Speciaal voor de Nederlandse fans is Wrestlemania met ingang van deeltje 21 Nederlands ondertiteld! Ook vind je (in het kader van de Hollywoodsfeer) een aantal worstelparodiën op bekende films). Hoogtepunt op de DVD is wat mij betreft de wedstrijd voor de dames (Trish Stratus vs Christy Hemme); en dat heeft vrij weinig met het worstelen te maken.

Trish Stratus

Een DVD-box die enkel interessant is voor de fans van het WWE-worstelen, veel gevechten, veel sfeerbeelden en een shitload aan extra's. Voor een ieder ander niet de moeite waard. Derhalve een waardering die alleen van toepassing is voor de fans: ondanks de hoge kwaliteit van de release krijgt Wrestlemania maar drie sterren, dit vanwege de idioot hoge prijs!

Label: WWE Releasedatum: 1 november 2005 Kijkwijzer: