Boek: Kate Mosse - Het verloren labyrint

Juli 2005, Dr. Alice Tanner, vrijwilligster tijdens een particuliere opgraving, vindt in een grot een belangrijke verwijzing naar jaren geleden. Het komt haar zelfs bekend voor, ze heeft hier wel eens over gedroomd. Het is een grot met een altaar, een labyrint en twee lijken. Bij die lijken vindt ze een ring met inscriptie, die ze daarna ook weer verliest nadat ze bewusteloos is geslagen. Doordat de politie erbij wordt gehaald, brengt Alice het team in een moeilijke positie. De politie denkt dat zij iets gestolen heeft. Vanaf dan staat haar leven in het teken van achtervolgingen en een samenhang van toevalligheden. Zij is naar Frankrijk gegaan met een reden en vastbesloten erachter te komen wat men van haar wil. Welke taak uit de geschiedenis moet zij vervullen om de drie boeken en de Heilige graal veilig te stellen?

Juli 1209, Alaïs leeft in Carcasonne. Ze is 17 jaar en haar vader is de rentmeester van de Bruggraaf. Zijzelf is getrouwd met Guilhem, een chevalier van de Burggraaf. Alaïs ontsnapt op een ochtend naar de rivier. Zij heeft behoefte aan de vrijheid van de rivier en zoekt geneeskrachtige kruiden om mensen te kunnen helpen. Tot haar ontsteltenis vindt ze een lijk. Als ze veel te laat terug naar de veiligheid van de muren vlucht moet ze dit voorval aan haar vader melden. Haar vader verschrikt zich en wil het lijk zien. Met de dreiging van belegering door het kruisvaarderleger van de Graaf van Toulouse vertelt haar vader waarom hij zich verschrokken is. Ze leert het verhaal kennen van de drie boeken, van de ring "de Merel" en het labyrint. Maar er zijn meer mensen die het verhaal kennen of willen leren kennen, alleen dan niet voor de goede zaak. Vanaf dat moment verkeert zij in gevaar. Haar zus die zich achtergesteld voelt in de relatie met haar vader, zet een prijs op haar hoofd gedurende de jaren die hierop volgen. Alaïs slaat ook op de vlucht en leert leven naar de drie boeken op een plek die niet op enige kaart vermeld staat. Zij heeft als taak meegekregen en aan haar vader en zijn vrienden belooft om de drie boeken veilig bij elkaar te brengen.

Het verhaal speelt zich af in Frankrijk in de omgeving van Toulouse en Carcasonne, maar ook in Charters. Op school heb ik niet veel geschiedenis gehad, maar ik ken wel een aantal feiten die de schrijfster verzameld heeft. Heel mooi en vol detail vertelt ze de verhalen van de kruisvaarders, de verschillende geloofsgemeenschappen die samenleefden en hoe men in die tijd gebruik maakte van geneeskrachtige kruiden. Er wordt veel Frans en Occitaans gebruikt als taal die men rond 1209 gebruikte. Nou is mijn Frans ronduit slecht, gelukkig wordt de vertaling er vaak meteen achter gezet en zit er achter in het boek een korte verklarende woordenlijst. Wat ik vooral interessant vond is hoe er in het boek met de mythe van de Heilige Graal word omgegaan. Wat is nu de waarheid van die Heilige Graal?

De Engelse Kate Mosse schreef eerder al twee romans en twee non-fictie boeken. Samen met haar gezin woont ze in West Sussex en in Carcassonne. Ze is journalist, ze presenteert voor de BBC tv- en radioprogramma's, en is medeoprichter en directeur van de Orange Prize, een gerenommeerde Engelse literatuurprijs. Ze is actief lid van de Royal Society of Arts en werd gelauwerd voor haar inzet voor de kunsten.

Het boek is een historische roman. In het eerste stuk had ik moeite om in de verschillende verhaallijnen te komen. Tot op een gegeven moment het boek meeslepend wordt. De verhaallijnen lijken zelfs in elkaar over te gaan. Doordat het verhaal langzaam wordt opgebouwd, kom je aan het einde van het boek pas achter de waarheden. Wat dat betreft is de opbouw heel goed. Het houdt je aandacht vast tot het eind. Persoonlijk lees ik zelf zelden historische romans, maar ik vond deze spannend. En dus ook voor mensen die zelden of geen historische romans lezen zeker wel een aanrader.

De uitgever heeft ook een site gemaakt voor dit boek, hier kun je ook een boekentrailer op vinden. Kijk eens op: http://www.hetverlorenlabyrint.nl.

Uitgever: Unieboek ISBN: 90 269 8361 1 Pagina's: 528