DVD: Saw special 2 disc edition

Het verhaal zal voor veel lezers van deze review al wel duidelijk zijn, maar toch zal ik in het kort vertellen waar het verhaal in deze film over gaat.

Een seriemoordenaar, genaamd Jigsaw ontvoert al zijn slachtoffers en speelt er op een sadistische manier een spelletje mee. De inzet? Hun leven. Hoe ver zou jij gaan om je eigen leven te redden? Die vraag wordt aan al zijn slachtoffers gesteld door middel van een opdracht die ze moeten uitvoeren. Zo ook Adam en Dr. Lawrence Gordon. Zij zijn het volgende slachtoffer van "The Jigsaw". Ze worden beiden wakker in een ranzige ruimte die omgebouwd is tot badkamer, vastgeketend aan een verwarmingsbuis met dikke stalen kettingen. Geen van beiden weet waarom ze zijn ontvoerd en hebben dan ook geen idee wat er met ze aan de hand is. Dan ontdekt Adam in zijn broek een bandje dat hij kan afdraaien met een cassetterecorder die bij een levenloos lichaam ligt in het midden van de ruimte. Vlak daarna komt Dr. Gordon erachter dat hij ook een bandje heeft, maar bij dat bandje zit een kogel en een sleuteltje. Na het afluisteren van de bandjes is het al vrij duidelijk dat dit geen spelletje is en dat dit om levens gaat. Dr. Gordon moet voor 18.00 uur Adam vermoorden anders ziet hij zijn vrouw en dochter nooit meer terug.
Nadat ze beide aandachtig de bandjes hebben afgeluisterd komen ze er achter dat er tips worden gegeven. Op die manier vinden ze twee handzagen en een kistje. Beide beginnen ze druk aan de kettingen te zagen, maar als snel komt Dr. Gordon er achter dat het helemaal niet de bedoeling is om door de kettingen te zagen, Jigsaw wil dat ze door hun voeten heen zagen voor vrijheid. Dr. Gordon krijgt door waar dit allemaal om draait, en wie hun dit aandoet. Lawrence werd namelijk verdacht van deze moorden nadat zijn zaklamp was gevonden op een van de moordplekken. Door middel van veel flashbacks in de film krijg je te zien hoe de Jigsaw zijn slachtoffers de dood in jaagt, en hoe dicht de politie is bij het arresteren van de moordenaar. Het is een film waar veel twisten en bochten in zitten en zeker niet voorspelbaar is. Het einde had ik persoonlijk zelf nooit zo verwacht, maar ik noem het briljant! Het einde zal ik hier niet gaan vertellen, want mocht je hem nou nog niet gezien hebben (foei!) dan is de spanning er meteen af.
Omdat het hier gaat om een twee disc versie van de DVD bestaat de eerste DVD alleen maar uit de film. De tweede DVD staat bomvol met bonusmateriaal. Bij Behind The Scene's wordt je meegenomen achter de schermen van het maken van deze film, en bij de filmclips krijg je kleine stukjes uit de film te zien die gebruikt zijn als promotiemateriaal. De interviews die op dit schijfje staan worden gehouden met Leigh Wannell (Adam), Michael Emerson (Zep)en Cary Elwes (Dr. Gordon). Dit zijn er overgens maar een paar want in totaal zijn er tien interviews terug te vinden. Verder vind je eigenlijk nog meer standaard bonusdingen zoals "Liner notes", "Photo Gallery" en de "Trailer". Die spreken eigenlijk allemaal wel voor zich.

Zelf ben ik van mening als je deze film een paar keer gezien hebt dat je hem niet zo snel nog een keer meer kijkt. Je weet het verhaal, je weet hoe het afloopt en je weet waar de spannende momenten zitten. Toch vind ik dit een hele gave DVD om in je collectie te hebben. Vooral de Behind The Scene's en de Interviews vond ik erg leuk om te zien. Ik ben zelf heel erg benieuwd naar Saw II die als het goed is 11 Januari 2006 in België gaat draaien. Het zal mij benieuwen hoe lang het duurt voordat hij in de Nederlandse bioscopen gaat draaien.

Label: LGF Lionsgate Films Releasedatum: 04 oktober 2005 Kijkwijzer: Waardering: