CD: The Corrs - Home

The Corrs, na U2 het bekendste muzikale dat Ierland voortbracht. De zussen Andrea (zang), Caroline (drums) en Sharon (viool) hebben samen met hun broer Jim (gitaar/keyboard) inmiddels vier albums uitgebracht sinds hun oprichting, bijna vijftien jaar geleden. Op die albums wisten ze hun Ierse komaf prachtig te vermengen met moderne pop-invloeden en synthesizer geluid. Meestal duren de opnames voor zo'n album dan ook maanden, anders was dat dit keer.

Het nieuwe album 'Home' is hun vijfde en neemt de luisteraar mee naar de Ierse roots van The Corrs; het bevat uitsluitend oude Ierse liedjes. Geen eigen produkties dit keer dus, hier en daar uiteraard wel wat eigen arrangementen.

Het is wennen, maar toch ook weer niet. Het geluid van eerdere albums bevatte genoeg Ierse invloeden om een album vol oude Ierse liedjes niet heel verrassend te doen klinken, maar het is toch duidelijk iets heel anders dan alles dat hiervoor kwam. Andrea's stem klinkt echter weer prachtig als altijd, de instrumenten komen meer dan ooit tot hun recht in deze oude Ierse nummers en dat alleen al maakt dit album toch weer een succes.

Ondanks de specifieke hoek waar alle nummers zich in bevinden, klinkt 'Home' nog best gevarieerd. Een paar instrumentale nummers, zoals 'Old Hag' en het al vaker gehoorde 'Haste To The Wedding', laten instrumenten als de fluit, trom, gitaar en zelfs doedelzak heel duidelijk horen, in het ook vaker (live) gespeelde 'Old Town' zijn wat modernere invloeden te horen. Misschien zelfs te veel, het nummer valt daardoor een klein beetje buiten de boot. Gelukkig blijft er nog genoeg moois over, van gitaar tot piano, trommels en gitaren, alle variaties zijn op 'Home' wel terug te vinden. Er staan zelfs twee nummers op in de Ierse taal; onbegrijpelijk maar toch erg mooi.

De meest gehoorde kritiek op The Corrs is dat het allemaal een beetje hetzelfde begint te klinken en dat 'Home' geen singles bevat. Dat laatste klopt wel: ik zie geen enkele van deze nummers in de hitparades verschijnen. Of alles hetzelfde gaat klinken is moeilijker te beoordelen. De Ierse invloeden blijven, Andrea's zuivere stem blijft gelukkig ook, maar de nummers op 'Home' zijn toch allemaal wat anders. Als je alles bij elkaar optelt kun je het eigenlijk alleen maar aanmoedingen dat een band een album als dit opneemt. 'Home' mag er wezen.

Label: Warner Releasedatum: 23-09-2005 Waardering: