CD: André Hazes - Het Complete Hitoverzicht

André HazesEen jaar na zijn dood is Hazes nog steeds hot, lijkt het wel. Alleen mensen die onder een steen wonen, moeten alle media-aandacht van de afgelopen tijd hebben gemist. Een herdenkingsconcert, een standbeeld, een boek van onze Rachel en een heuse Hazes-vuurpijl zijn onder meer gebruikt om André te herdenken. Slimme geesten moeten gedacht hebben dat een verzamelalbum in dit rijtje niet mag ontbreken.

Het Complete Hitoverzicht is het resultaat. Het is Hazes' tweede postume nummer-1-notering in de Nederlandse albumcharts. De eerste notering was ook al een verzamelaar: vlak na zijn dood op 23 september 2004 stond de compilatie 25 Jaar Hazes: Het Allerbeste Van wekenlang op de eerste plaats van de Mega Album Top 100. Al snel bekruipt me de angst dat er tussen beide cd's maar weinig verschil zal zitten. Kijkend naar de tracklist valt me gelukkig op dat er wel degelijk verschil zit tussen bovengenoemde verzamelaar uit 2003 en deze dubbel-cd uit 2005. Ongeveer de helft van Het Complete Hitoverzicht is ook te vinden op 25 Jaar Hazes: Het Allerbeste Van.

Opvallend zijn de drie nieuwe nummers Vaag en stil, Toe laat me en Sterk wil ik zijn. Na het beluisteren van deze nummers wordt me al snel duidelijk dat dit album het niet van de nieuwe toevoegingen moet hebben. Hazes' stem mist de kracht en de kenmerkende uithalen van vroeger, dit is vooral te horen bij de nieuwe single Vaag en stil. Als ik Rachels voorwoord bij het album mag geloven zijn de opnames en de montages van deze nummers nogal moeizaam verlopen door 's mans gehoorproblemen. Laten we het daar maar op houden.

Met gemengde gevoelens heb ik alle gebeurtenissen rond Hazes de laatste tijd gevolgd. Aan dit album hou ik nog het beste gevoel over. Als je op zoek bent naar een goede herinnering aan Nederlands bekendste volkszanger, dan is Het Complete Hitoverzicht een goede keus. Het album is een mooie muzikale samenvatting van de muzikale toppers van André. Laat dan het boek en alle poeha maar voor wat het is. Oh, en fans hoef ik vast niets te zeggen: die zullen het album inmiddels al wel in huis hebben, mede door de nieuwe tracks.

Klik hier voor meer informatie en de tracklist van het album.

Label: EMI Music Releasedatum: 9 september 2005 Waardering: