CD: De Jeugd Van Tegenwoordig - Parels Voor De Zwijnen

De Jeugd Van Tegenwoordig, wie kent ze niet? Watskeburt?! was een tijdje geleden een grote hit en nu bestormt de tweede single van de Nederlands rapformatie, Voorjekijkendoorlopen, de hitlijsten. De groep bestaat uit 3 rappers, P. Fabergé (die Lowlands-gangers misschien nog kennen als P. Dronq), Vieze Fur en Willie Wartaal. Verder is er ook nog een DJ, met de illustere naam De Neger Des Heils.

Bij Watskeburt?! was al duidelijk dat de jongens echte acrobaten zijn als het om de Nederlandse taal gaat. Met deze CD onderstrepen ze dat, want de teksten zijn soms echt geweldig leuk gevonden. "Rollenbollen met snollen, rellen met dellen, ballende dellen, ballen en lallen met lallende lellebellen. Zelfs modellen, ze willen me bellen. Ik moet ze vertellen, het kan best wat sneller" en meer van zulke snelle rhymes, Parels Voor De Zwijnen staat er vol mee.

De heren van De Jeugd Van Tegenwoordig

Op Parels... staan dertien tracks en zeven tussenriedeltjes, die overigens het luisteren meer dan waard zijn. De twee singles staan er natuurlijk ook op. De raps gaan vooral over feesten, drugs, sex en sletten, op een erg grappige manier vertolkt. De muziek eronder staat bol van de elektronische riedeltjes en ook de rappers hebben veel met geluidseffecten gespeeld. Het geheel klinkt prima, de raps en muziek passen uitstekend bij elkaar. Behalve raps hebben de Amsterdammers ook nog een heuse lovesong opgenomen. Voor Jou hangt echt van romantiek aan elkaar. Gevoelig als ik ben, heb ik een traantje weggepinkt bij teksten als: "Al je dromen, je weet dat ik ze waarmaak, je nooit in elkaar sla, altijd voor je klaar sta." Daar vallen vrouwen voor, of niet dan?

Het foutste, en wat mij betreft ook meteen het leukste, nummer van de CD is De Stofzuiger. Op deze track wordt een nieuw dansje geïntroduceerd, misschien kun je aan de hand van de titel zelf wel ongeveer voorstellen hoe het eruit hoort te zien. Ik hoop in ieder geval dat er een clip van komt!

Al met al is Parels Voor De Zwijnen een leuke CD met vooral erg grappige tracks geworden. Niet geschikt om cadeau te doen aan je schoonouders, maar erg geinig voor in je eigen CD-speler. Geslaagd debuut dus voor De Jeugd Van Tegenwoordig! Maar dat wisten ze zelf al lang, getuige de laatste track op het album. Die heet namelijk, heel verrassend, Beter Dan Het Beste Album Ooit.

Label: Pias Records Releasedatum: 3 oktober 2005