CD: Simple Minds - Black & White 050505

'(Don't You) Forget About Me'...

...hoef ik het daar niet meer over te hebben.

Twintig jaar geleden, in 1985, was de strijd tussen de Simple Minds en U2 om wie 'de grootste band van het decennium' zou worden nog onbeslist. Maar dat was op het moment dat de Simple Minds hun grootste hit (die ja) hadden en vóór U2 The Joshua Tree uitbracht. Het iets te sentimentele Street Fighting Years (1989) kon niet verhinderen dat U2 een voorsprong nam. De Simple Minds werden aan het begin van de jaren negentig genadeloos afgeslacht toen U2 met Achtung Baby liet horen hoe een band zich moet vernieuwen in een veranderend muzieklandschap. De rest van het verhaal is bekend: U2 speelt tot op de dag van vandaag louter in stadions voor tienduizenden mensen. De Schotten onder leiding van Jim Kerr moeten het tegenwoordig doen met een bescheidener plaats als wereldverbeteraars.

Jim Kerr

De eightiesrevival gaat ook niet voorbij aan de Simple Minds waar eerder o.a. Duran Duran en A-ha zich terug aan het front meldden. Zo speelt de band weer in grotere concertzalen (HMH in februari) in plaats van amusementsparken en met Black & White 050505 is er weer een acceptabel Simple Mind-album op de markt. Denk niet dat Black & White 050505 hetzelfde effect zal hebben als U2's How to Dismantle An Atomic Bomb; een onafgebroken mediahype door een reeks concerten. Daarvoor is er een gebrek aan meezingers à la 'Alive & Kicking' en '(DY)FAM' (alleen 'Stranger' heeft een meezingrefrein) terwijl de hele cd de bescheiden persoonlijkheid van zanger Jim Kerr lijkt uit te stralen. Maakt dat wat uit als de nummers wel in orde zijn? Nee, want de hergebruikte jaren tachtig sound van hun meest succesvolle periode (Sparkle in the Rain, Once Upon a Time) is nergens oubollig of gedateerd. Origineel is het niet, maar de inspiratie om goede songs ('Stranger', 'Kiss the Ground') schrijven is er nog altijd aanwezig. Stiekem is er toch naar de grote Ierse broer geluisterd. Luister maar eens naar het afsluitende 'Dolphins'. De Simple Minds klinken hier meer U2 dan U2 zelf! Omdat drieëneenhalve ster niet mogelijk is geef ik er vier. Dat hebben ze wel verdiend.

Label: Sanctuary Releasedatum: 12 september 2005 Waardering: