DVD: Mensen zoals jij en ik

De indruk die gewekt wordt door de hoes van de DVD is al gelijk een foute. Mensen zoals jij en ik is namelijk helemaal niet in zwart-wit, het is gewoon in kleur! En het stamt al helemaal niet uit de tijd van vieze seks en schone lucht! Daar gaat het gevoel van vervlogen tijden. Toch zal Mensen zoals jij en ik bij de meeste bezoekers van deze site geen belletje doen rinkelen. Een serie die zo uit de jaren zestig lijkt te komen, maar in werkelijkheid uitgezonden werd in het begin van de jaren tachtig. Een serie die draaide om het leven van gewone mensen, zoals jij en ik. Maar zo gewoon waren die mensen nu ook weer niet, want in elk van de afleveringen stond iemand centraal wiens verhaal we te zien kregen, een hoofdpersoon die gespeeld werd door één van de grootste bekende Nederlanders van de jaren zeventig en tachtig: Kees Brusse.

De serie werd door een groot publiek gewaardeerd en kreeg in 1982 de Gouden Televizierring als onderscheiding voor het meest gewaardeerde programma van dat seizoen. Elke aflevering bestaat uit een twee- of drietal afzonderlijke verhalen waarin Kees Brusse in de huid kruipt van een 'gewone' Nederlander. Volgens de uitgever van de DVD was Brusse zo geknipt voor de rol vanwege: "...zijn bijzondere stemgeluid, zijn naturel, zijn timing...". En eerlijk gezegd krijg je wel direct een gezellig oud-Hollandsch gevoel bij het aanschouwen van al deze kleine levensverhalen en het vertrouwde gezicht van Brusse. Je moet echter wel tegen een flinke portie feel-good kunnen en bestand zijn tegen soms tergende oubolligheid.

In de verpakking treffen we vier DVD's aan in een mooie digipack. Alle 32 verhalen zijn hierop terug te vinden, samen met een flinke smak bonusmateriaal. De afleveringen zijn op zich (zeker als je kijkt naar de ouderdom van het materiaal) van goede beeld- en geluidskwaliteit, maar het bonusmateriaal is meer gericht op fans van Kees Brusse dan op liefhebbers van de serie. Zo kun je een interview met Brusse bekijken en bevat de DVD een aflevering van het AVRO-programma Close-Up waarin Kees Brusse het onderwerp is. Ook heeft hij de serie van een inleiding voorzien vanuit zijn nieuwe thuisland Australië.

Mensen zoals jij en ik zou heden ten dage niet meer het succes op de televisie zijn zoals het het in de jaren tachtig was. De serie is tamelijk oubollig en de verhalen zijn voor de verwende kijker niet altijd even interessant. Voor hen met heimwee naar het verleden zeker de moeite waard, maar voor mensen die de serie nog nooit hebben gezien niet echt interessant. Het meest leuke is nog om een keur aan bekende Nederlanders in allerlei bijrollen terug te zien, vooral omdat ze toen zo'n ander uiterlijk hadden dan tegenwoordig. Mijn advies: leuk voor als oma jarig is, maar dan moet ze eerst nog wel aan de DVD-speler.

Label: AVRO Releasedatum: 29 september 2005 Kijkwijzer: