DVD: The Aviator Steelbook SE

Het kan je niet ontgaan zijn dat Martin Scorsese een groot succes heeft geboekt met de verfilming van het leven van Howard Hughes. Met maar liefst elf Oscarnominaties, vijf daadwerkelijk gewonnen Oscars en drie Golden Globes kun je er toch wel voorzichtig van uitgaan dat The Aviator ook op DVD een groot succes zal worden. In de hoofdrol zien we Leonardo DiCaprio als Howard Hughes, een van jongs af aan rijke man wiens leven gedomineerd wordt door twee dingen: zijn smetvrees en zijn grote behoefte om al zijn dromen uit te laten komen. Zijn leven in de schijnwerpers begint als hij als regisseur aan de slag gaat bij de film ‘Hell’s Angels’, een film over vliegeniers in oorlog. Iedereen denkt dat het project gedoemd is om te mislukken, maar na jaren van hard werk en een flinke portie lef weet hij toch succes te boeken met het resultaat. Hughes ontwikkelt zich tot een serieuze Hollywoodbons en begint steeds meer als een playboy te leven: vrouwen spelen een steeds grotere rol in zijn leven. Zo krijgt hij een relatie met Katharine Hepburn (gespeeld door Cate Blanchett) en later met Ava Gardner (gespeeld door Kate Beckinsale). Howards dromen nemen steeds grotere vormen aan en hij stort zich nog meer op zijn obsessie: het bouwen van vliegtuigen. Als hij zelf een vliegongeluk krijgt wordt de rijke Hughes in rap tempo excentriek.

Deze release van The Aviator is niet alleen bijzonder vormgegeven door de twee discs samen te voegen in een stalen cover, ook bevat de inhoud veel bonusmateriaal. De uitgave bevat twee discs, waarbij de tweede disc geheel bestaat uit 'special features'. Allereerst kun je kijken naar een 'making of', een interessante blik achter de schermen bij regisseur Scorsese, waarbij je niet alleen kijkt naar de filmsets, maar ook de ontstaansgeschiedenis kunt zien. Daarnaast kun je kijken naar de trailer en het reclamemateriaal dat werd ingezet bij de promotiecampagne. De DVD bevat tevens interviews met cast en regisseur, waarbij overigens gezegd moet worden dat vooral de interviews met DiCaprio en Scorsese de moeite waard zijn gezien hun visie op de film; jammer genoeg zit er geen lijn in de interviews en is de regie ervan rommelig. Een tamelijk nutteloze feature is de optie om stills uit de film te kunnen bekijken. Interessanter is de redelijk lange documentaire over het leven van de echte Howard Hughes, gemaakt door 'The History Channel'. Tot slot vind je een documentaire (of beter: reclamespot) van cosmeticafabrikant Max Factor, waarin je kunt kijken naar de grime van The Aviator. Als je de beschikking hebt over een DVDspeler in je computer, dan kun je als toetje ook nog eens je eigen trailer van The Aviator maken, maar ook hierbij is er eerder sprake van een reclameboodschap dan een extraatje voor de kijker.

The Aviator is in zekere zin echt een spektakelfilm. Prachtige beelden, een sterk verhaal in biografische vorm, goed acteerwerk en goede regie zorgen ervoor dat deze film terecht meerdere malen is bekroond. Op sommige moment dreigt de film echter in te dutten (geen wonder, de film duurt bijna drie uur), maar gelukkig weet Scorsese dan net op tijd de aandacht van de kijker weer op te krikken. Ook de release op DVD is erg netjes: niet alleen de mooie stalen cover is erg mooi voor in de kast; ook de grote hoeveelheid bonusmateriaal (163 minuten!) is erg de moeite waard, al is de afwerking van de 2e disc wel een beetje rommelig en had er veel meer ingezeten.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 06-09-2005 Kijkwijzer: Waardering: