CD: OST Stealth

Judgement Night, Singles, Lost Highway. Zomaar drie films waarvan de soundtrack beroemder is dan de film. Het zijn dan ook voorbeelden hoe een soundtrack de film moet begeleiden. In het geval van Singles (1992) was het puur de muziek (o.a. Pearl Jam, Smashing Pumpkins, Soundgarden) die perfect paste bij de romantische komedie rondom de fictieve rockband 'Citizen Dick' uit Seattle. De Judgment Night-soundtrack (1994) was het geslaagde experiment met de rockbands en rapcrews die aan elkaar gekoppeld werden terwijl de soundtrack van Lost Highway (1997) de panische, onnavolgbare film met even duistere muziek aanvulde. Dankzij grootheden als Trent Reznor en David Bowie, en niet te vergeten het toen nog onbekende Rammstein.

De nadruk bij de promotie van Stealth ligt vooral op de drie nieuwe Incubus nummers waarvan 'Make A Move' als single is uitgebracht. Het is meteen dan ook de meerwaarde van deze cd. Vooral 'Neither Of Us Can See' is verrassend door het duet van zanger Brendon Boyd met Chrissie Hynde (Pretenders). Daarna kun je luisteren naar David Bowie samen met danceknakker BT (Brian Transeau) en een bewerking van sixties-klassieker 'Dance to the Music' door will.i.am. Ik word er niet warm van. Sterker nog: 'Dance to the Music' is nooit een favoriet van mij geweest en deze versie kan daar niks aan veranderen.

De nieuwe band van Gavin Rossdale: Institute

Interessanter vind ik de nieuwe band van zanger (en nu ook acteur) Gavin Rossdale (Bush). Zijn samenwerking met de Blue Man Group (voor Terminator III) vond ik erg goed en ik had gehoopt dat hij op de elektronische weg zou blijven. Met Institute lijkt Rossdale echter verder te gaan waar hij met Bush stopte: een soort moderne versie van de postgrunge van zijn oude band. Niet slecht maar vernieuwend?

De enige 'nieuwe' band die mij wel verrast is Dredg. Hun eigentijdse emorock bevalt me wel. Al is dat misschien snel geoordeeld, op basis van alleen 'Bug Eyes'. Drie bandjes die ook door Sony gepusht moeten worden zijn: The Fray, Trading Yesterday en Acceptance. De eerste twee passen in het hokje: veilige Amerikaanse rock. In het geval van Trading Yesterday zelfs christian rock. Acceptance is de Amerikaanse Coldplay. Oordeel zelf of een van deze bands de nieuwe sensatie voor het muziekjaar 2006 wordt.

Trading Yesterday

De cd wordt afgesloten met een vertolking van de Moody Blues' klassieker 'Nights In White Satin' door Glenn Hughes (in samenwerking met enkele Red Hot Chili Peppers-leden) en een oud Incubus nummer (Aqueous Transmission).

Niet echt een soundtrack die je vaak op zult zetten want van coherentie zoals bij de eerder genoemde soundtracks is absoluut geen sprake.

Label: Sony Releasedatum: 12-07-2005 Waardering: