CD: Herbie Hancock - Possibilities

Herbie HancockHerbie Hancock heeft als jazzpianist wereldwijd zijn sporen verdiend. Iedere jazzliefhebber - van jong tot oud - kent wel standards als Watermelon Man, Maiden Voyage en Dolphin Dance. Het feit dat je tot de top van internationale jazzpianisten hoort, brengt een aantal voordelen met zich mee. Een van deze voordelen is dat je kunt doen waar je zin in hebt, zonder dat je je direct hoeft te bewijzen.

Hancock liep al een tijdje rond met het idee om samen met bekende artiesten een all-star album op te nemen. Dit album is er nu gekomen en het heeft de naam Possibilities gekregen. Inspiratie voor Possibilities kwam van het album Supernatural dat Carlos Santana al in 1999 maakte met bekende namen als Lauren Hill, Eric Clapton en Eagle-Eye Cherry. Met Santana als voorbeeld, adviseur èn later ook deelnemend artiest sloeg Hancock aan het arrangeren. Hij herschreef nummers als A Song For You, het slaapliedje Hush Hush Hush en I Just Called To Say I Love You en nodigde naast Santana artiesten uit als Christina Aguilera, Paul Simon, Annie Lennox, Sting en Joss Stone.

Hancock heeft gezegd dat hij met Possibilities een album heeft willen maken voor het publiek dat onvoldoende voldoening haalt uit het huidige aanbod van popmuziek, maar dat jazz (nog) te ontoegankelijk vindt. Hij is geslaagd in deze missie: Possibilities is een relaxed pop-album met veel soul geworden. Aan ieder nummer is door Hancock een subtiel, maar lekker jazzrandje toegevoegd.

Als pianist blijkt Hancock vervolgens muzikaal erg bescheiden. Zijn pianospel is zeker aanwezig op de cd, maar constant op de achtergrond. Hancock fungeert als een muzikale bodembedekking, zijn spel is als een tapijt waarop de gastartiesten hun kunsten kunnen uitvoeren. Dit wil uiteraard niet zeggen dat er geen pianosolo's te horen zijn. Af en toe gaat Hancock los en laat hij horen dat zijn solo's nog steeds doordacht, subtiel en zeker doeltreffend zijn.

De nummers op het album zijn stuk voor stuk geslaagd. Hancock laat horen dat hij als arrangeur en bandleider absoluut het maximale uit iedere participerende muzikant en artiest haalt. Persoonlijk vind ik het nummer Hush Hush Hush met Annie Lennox het minst geslaagd. Muzikaal is er absoluut niets mis met het arrangement, maar het nummer leunt enorm op de kenmerkende stem van Lennox, en laat ik nu niet zo gecharmeerd zijn van haar vocale prestaties. Topper op het album is het heerlijke When Love Comes To Town waarop Joss Stone en Jonny Lang een vocaal duel met elkaar aangaan. Als de blazers zich bij de rest voegen en het nummer tot een muzikaal hoogtepunt komt, dan bewijst Hancock stiekem alsnog dat hij nog steeds tot de wereldtop behoort.

Meer informatie over het album is te vinden op de site van Herbie Hancock.

Label: Warner Music Releasedatum: 9 september 2005