CD: Cubaton - Reggaeton A Lo Cubano

Aan het hoesje is het absoluut niet te zien, maar in dit doosje zit niet alleen een CD met een flinke hoeveelheid tropische muziek, maar ook treffen we een DVD aan! De acht liedjes met de leukste clips zijn dus niet alleen te beluisteren, maar je kunt ook de clips bekijken. En aangezien de voorkant ons al een stel gebruinde billen belooft, kan ik van te voren al wel voorspellen wat we te zien krijgen op de DVD.

Allereerst de CD: een verzamelaar met een aantal artiesten en een flink aantal tracks. Als je eenmaal op play hebt gedrukt vult je huis zich al snel met drukke muziek en een soort Spaans-Caraïbische rap. Snelheid, korte zinnen en een druk ritme geven je direct een zomers gevoel, al is het niet bepaald muziek om bij te 'chillen'.

Reggaeton A Lo Cubano presenteert ons de nieuwe generatie Cubaanse muzikanten. Vergeet de Buena Vista Social Club, de jonge honden van het eiland Hispaniola brengen een nieuw soort muziek dat het midden houdt tussen Rap, Hiphop, Salsa, Merengue en Reggae. Een drukke muzieksoort die bij velen in de smaak zal vallen; er is voor een ieder wat wils. In het thuisland Cuba is de nieuwe stroming een groot succes, de verzamelaar stond lange tijd op nummer een in de Cubaanse top 40 en was ook in Jamaica en Spanje een groot succes. Vanuit de underground in de V.S. is het daar nu ook echt mainstream en overgewaaid naar Europa. Meest bekende nummer van deze CD is het nummer Chupa, Chupa van El Medico, niet alleen vanwege de tekst die makkelijk in je hoofd blijft hangen, maar zeker vanwege de dames die in de videoclip in strakke pakjes aan hun lolly zuigen. En dat is nou het mooie van deze release: de clips met aantrekkelijke vrouwen zijn te bekijken, waardoor je het nog warmer krijgt dan dat je het al had door het tropische ritme van de muziek. Ook nummers als Carmencita van El Medico en Bayu-Baye van Candyman Y La Familia zetten je woonkamer of auto binnen no-time in vuur en vlam. Los met die billen!

"Schudden met die billen borsten!

De DVD bevat acht clips en is vrij simpel van inhoud. Je krijgt een menu met de titels van de clips en je kunt met de afstandsbediening kiezen welke clip je wilt zien. Het is helaas niet mogelijk om alle clips achter elkaar af te spelen, je komt na de bekeken clip altijd weer uit bij de tracklist.

De CD en DVD laten je kennismaken met een nieuwe generatie Cubaanse muzikanten. Minder traditioneel, maar zeker niet minder tropisch. Reggaeton A Lo Cubano geeft je een zomers gevoel, maar is soms net wat te druk om je een relaxed gevoel te geven. Redelijk laat op de markt voor de zomer van 2005, maar gelukkig ruim op tijd voor de zomer van volgend jaar.

Label: Warner Music Releasedatum: 8 juli 2005 Waardering: