CD: Biohazard - Means To An End

Net zoals het feit dat 'Means To An End' erin knalt, knal ik ook maar meteen mijn conclusie neer; 'Means To An End' is een meesterwerk dat zich zeker kan meten met de alom geroemde eerste paar albums van Biohazard en zeker een voortzetting is van de progressie die in de sound van de band zat sinds het zwakke 'Mata Leao'.

Het geluid van de band bestaat nog steeds uit 'standaard' New York hardcore, en de vocalen worden nog steeds verzorgd door het koppel Evan Seinfeld/Billy Graziadei. Tekstueel gezien is het allemaal nog steeds bar en boos volgende de twee heren en dat laten ze meer dan ooit blijken. Daarbij komt nog eens kijken dat de op voorgaande albums voorkomende rapachtige zanglijnen zijn afschaft, waardoor het nu helemaal een brulfestijn is geworden.

Biohazard

Vanaf het moment dat de luchtsirene het album opent totdat de laatste zin - "It's time to die!" - wordt uitgesproken laat Biohazard geen enkel moment blijken dat dit hun laatste album zal zijn. Niets, maar dan ook niets lijkt erop dat ze er even geen zin meer hebben in de band. Ze willen blijkbaar stoppen op hun hoogtepunt en dat lukt ze met 'Means To An End' wel. Edoch, een afscheidstour zou nog wel leuk zijn, vooral om tijdens de nieuwe knallers als 'Kings Never Die' en 'Devotion' eens in die voor Biohazard zo karakteristieke circle-pit te staan.

Sommige mensen zullen misschien zeggen dat Biohazard te simpel teruggrijpt op oude formules, maar waarom zou je dat niet doen? Een band hoeft niet te evolueren om prima albums af te leveren. En zeker als het je laatste is, is er toch niets stijlvollers dan afscheid nemen met een plaat in de stijl waarmee je zoveel populariteit won?

Label: SPV Releasedatum: 30 augustus 2005 Waardering: