DVD: Top 10 Comic Book Heroes!

Op zoek naar de populairste stripheld aller tijden met Tom Baker, beter bekend als Dr. Who! Dat is wat ik ga doen als deze DVD op een druilerige middag in de bus valt. Ik heb er helemaal zin in als ik de hoes bekijk. Die ziet er erg stripachtig uit, met tekstballonnetjes en gedachtewolken. Tegelijkertijd vraag ik me af wie ik tegen ga komen op het lijstje. Ik kan wel een aantal striphelden noemen, maar een top tien... Dat is toch andere koek.

Dat blijkt dan ook meteen het probleem te zijn van deze DVD. Een aantal van de stripfiguren ken ik niet eens. Natuurlijk, Batman en Superman zijn ontzettend bekend, en bij The Hulk gaat er ook wel een belletje rinkelen. Maar van Akira had ik nog nooit gehoord, en waar zijn Suske en Wiske? Nergens kon ik vinden hoe de top tien samengesteld is, dus ik gok er maar op dat de kijkers van Discovery Channel hebben gestemd.

Stan Lee

Stan Lee, bedenker van een groot aantal strips, komt een aantal keer aan het woord. Het is best interessant om te horen wat hij dacht toen hij zijn helden schiep. Leuk vind ik ook de stripfiguur-versies van de bedenkers. Die geven een kleine inleiding tot het hoofdfilmpje, behorend bij de stripheld op positie X. De filmpjes worden vlot aan elkaar gebabbeld door Tom Baker en zo tussendoor pik je nog wat op over de wereld van de strips. Grappig is bijvoorbeeld de scène waarin in één minuut 100.000 dollar wordt besteed aan waardevolle stripboeken.

Al met al is de DVD goed voor als je eens een uurtje niets te doen hebt. Overigens houd je dan nog wel een klein kwartier over, want deze DVD is met 46 minuten door de top tien heen. Extra's zitten er ook niet op, dus je zult het met tien striphelden, Stan Lee en Dr. Who moeten doen. Geen must-have, maar een interessant schijfje voor de comicbook-fan!

Label: The House of Knowledge Releasedatum: augustus 2005
Kijkwijzer: