CD: Jannes - Als het Zonnetje schijnt

Jannes timmert flink aan de weg. Niet alleen brengt hij binnen het jaar zijn tweede CD uit, ook is hij bijna niet te missen op de televisie en radio. Na het grote succes van 'de Bauers' bij RTL4, besloot de regionale zender TVOost hem eens een tijd met een camera te volgen. Het resultaat was een kijkje in Jannes' privéleven onder de titel 'Gewoon Jannes'. En wat is Jannes toch gewoon gebleven. In de serie volgen we hem bij zijn optredens, bij het boodschappen doen en bij het opnemen van zijn laatste CD, dé climax in 'Gewoon Jannes'. Hij was zelfs zo gewoon dat zijn levensverhaal door SBS6 werd opgekocht en nu integraal deel uit maakt van Shownieuws bij diezelfde zender. Het succes wordt nu zelfs naar een hoger niveau getild, want Als het zonnetje schijnt staat sinds gisteren op één in de 'Mega Album Top 100'. Wordt Jannes met zijn nieuwste CD dé nieuwe zanger van het Nederlands lied of moet hij toch die lieve Frans voor laten gaan?

Nu heb ik heel wat moeite moeten doen om de CD eens in zijn geheel te beluisteren, want er was eigenlijk nooit een goed moment voor mijn huisgenoten om hen eens flink te verwennen met de knallers van Jannes. Gelukkig kwam er een moment dat ik alleen in de auto zat en er dus even goed voor kon gaan zitten en de CD een flinke slinger heb gegeven. Dat begon al direct goed. Onbetwist hoogtepunt van Als het zonnetje schijnt is namelijk het eerste nummer: Een beetje meer. De tekst, heel gevoelig, want zo is onze vriend uit het Drentse Noordscheschut, gaat over de liefde die voor hem onbeantwoord blijft.
quote:
Ik wil je elke dag een beetje beetje meer.
Mijn hartje gaat voor jou de hele dag tekeer.
Je maakt me stapelgek dat geef ik toe.
Maar van dat wachten word ik wel een beetje moe.

Maar helaas, Jannes schrijft zijn teksten niet zelf. Meesterlijk brein achter alle liedjes is Emile Hartkamp. Bij een groot deel van de lezers zou nu een belletje moeten gaan rinkelen, want Emile, die zagen we bij Frans Bauer ook al langs komen; inderdaad ook daarvoor schrijft hij namelijk de teksten. Dat de teksten niet uit de pen van Jannes afkomstig zijn wil niet zeggen dat hij geen gevoel heeft, zo legde hij uit aan De Telegraaf:
quote:
Ik hou van feest en gezelligheid, maar schuw gevoelens ook niet. Ik hoop dat ik dat ook goed aan het publiek over kan brengen
Op de voorgaande CD's van Jannes was het niet één en al zonneschijn dat er uit de boxen schalmde: veel van 'zijn' teksten gingen over het verliezen van een geliefde of het in de steek gelaten worden. Op Als het zonnetje schijnt is er meer ruimte voor de liefde en de zonneschijn. De nummers hebben een flink hoger tempo en worden bijna allemaal ondersteund door een vrolijk achtergrondkoortje dat de tekstloze ruimtes komt vullen met een 'Sha-la-la' of een 'Oho oho oh oh'. Genoeg nummers dus waarmee je de verse liefde kunt vieren, maar ook geschikt voor een meezingfestijn. Naast een veertiental nieuwe nummers staat er ook een oud succes van Jannes op deze CD. Het nummer Amore Adio Amore is opnieuw opgenomen en als laatste nummer op de CD geperst. Niet in de gewone versie, nee, ditmaal in een speciale knuffelversie.

Laat ik eerlijk zijn: de nieuwste CD van Jannes is niet geschikt voor een breed publiek. Net als Frans Bauer (daar is die vergelijking weer) bevat zijn CD één of twee bekende nummers, maar is de rest niet van een bijzonder hoog niveau. Veel van hetzelfde en dat steeds maar weer terugkerende dameskoortje op de achtergrond maakt het leven er ook niet makkelijker op. Het eerste en het laatste nummer dragen eigenlijk de hele CD en als je die twee nummers vaker dan een keer gehoord hebt garandeer ik je dat je ze nooit meer uit je hoofd krijgt. Ga er dus maar eens lekker voor zitten, gezellig samen op de bank (oordopjes in), en geniet van Jannes' nieuwste CD Als het zonnetje schijnt

Label: CNR Releasedatum: 22 augustus 2005 Waardering: