CD: Sensation Black

Van elke editie van Sensation komt tegenwoordig een album uit. Het album van Sensation White is gereviewd door Jerre, en is hier te vinden. Het is altijd lastig om mensen doormiddel van een CD terug te brengen naar het feest. Even de leuke momenten weer te herleven. Bij de Sensation-CD's is dat eigenlijk gedaan door een combinatie van de muziek op de schijfjes en de foto's in het boekje wat erbij zit.

De line-up van Sensation Black dit jaar was eigenlijk weinig verrassend te noemen. Yves Deruyter, Tom Harding, Yoji Biomehanika, Dana vs. Luna, Deepack en Outblast. Eigenlijk standaard namen als je denkt aan de hardere stijlen in de muziek. Maar genoeg over het evenement, het gaat hier tenslotte om het album wat uit is gekomen.

CD1 begint zoals alle andere Sensation albums met een kleine intro die je terug verwijst naar het thema van het evenement. Daarna is het tijd voor de bass, het is niet voor niets een hardstyle-album. Er zit wel een opbouwend tempo in de CD want in het begin kom je tracks tegen als: Technobells, What U Get en No Good 2005. Hoe verder je in de tracklist komt des te harder de bass wordt. Gelukkig zit er genoeg variatie in de tracks zodat je niet continu naar een constante bass zit te luisteren, want dan heb je namelijk al snel iets wat irritant en eentonig wordt. Afwisseling wordt dan ook verzorgd door tracks als: Hangover en Our Power. De eerste CD wordt afgesloten zoals hij ook begon. Met een outro dat verwijst naar het evenement zelf. Deze Outro verwijst naar de stukjes show die we hebben gezien tijdens de DJ wissels. De DNA structuur die dus opgebouwd wordt naar een super-DJ.

Ook de tweede CD begint met een intro, Brainwash program. Daarna is het alle remmen los en beuken. Al vrij snel kom je Bitches & Ho's tegen in de tracklist. Een nummer wat op dit moment heel veel gebruikt wordt bij de hardstyle-DJ's. Op dit schijfje is eigenlijk nog veel meer variatie te vinden dan op het eerste. Er wordt flink afgewisseld met tempo's. De meeste geweldige overgang van tracks op dit album vind ik dan nog wel Monochrama van Yoji Biomehanika naar Emergency Call van The Prophet. The Anthem van Sensation Black 2005 is natuurlijk ook te vinden op deze CD. Bijna aan het einde van de tweede schijfje kom je Shock Your Senses tegen die The Rush vs. Thalamus hebben gemixt voor Sensation. Dit schijfje wordt afgesloten met Insp-her-ation van Promo. Een keiharde knaller om de CD mee af te sluiten, naast natuurlijk de standaard outro die er ook weer bij zit.

Dit album is een leuke toevoeging aan het evenement. Veel tracks komen van de dj's die er zelf gestaan hebben die nacht. Helemaal een gevoel terug krijgen van een album lukt je nooit. Maar het is ze dit keer aardig gelukt. Jammer dat er op de eerste schijfje niet zoveel variatie zit als op de tweede. Want de tweede CD is echt helemaal geweldig om naar te luisteren. Net iets meer tempoverschil tussen nummers in. Een leuke CD dus voor de hardstyle-liefhebbes al zeg ik het zelf. Maar zoals ik al zei: "Helemaal een gevoel terug krijgen van een CD lukt je nooit!".

Label: ID&T / Universal Releasedatum: juli 2005 Waardering: