CD: DJ Jean - Madhouse 12 (Ibiza Edition)

Je kunt zeggen wat je wilt, maar DJ Jean staat al jaren aan de top van muziekdraaiend Nederland. Bekend geworden door zijn mix- en scratch-vaardigheden maakte hij al snel naam en draaide lange tijd in misschien wel de bekendste club van Nederland: iT. Hoewel zijn live-optredens voortaan regelmatig kritiek krijgen (het mixen gaat prima, maar het scratchen wil nog weleens als vervelend ervaren worden), lijkt de kwaliteit van de serie Madhouse-cd's er niet onder te lijden.

Jeans huidige single 'Every Single Day' heeft het uitermate goed gedaan, de nieuwe single 'Feel It' zal vanaf 12 september in de winkels liggen. Als je dan ook nog een programma hebt op Radio 538, en daarnaast nog volop draait, is het bijna knap te noemen dat Jean ook 'nog even' de twaalfde Madhouse in elkaar heeft gedraaid.

Op het eerste oog zijn er weinig verrassingen te bespeuren. Zoals gewoonlijk gaat het weer om een dubbel-cd, met op iedere cd een net iets andere muziekstijl. De hoes is dit keer van mindere kwaliteit, vrouwenbillen op een achtergrond met wolken geplakt en een 'solar flare' filter. Jammer. Aan de binnenkant prijken een paar foto's en wordt Jeans nieuwe single in slecht Engels aangekondigd: "Soon available". Juist, snel naar de muziek!

De eerste cd bevat funky latin & tribal club grooves, klinkt goed! Inderdaad, de mix van 78 minuten begint lekker funky en zomers en na het sterke 'über' van Hardsoul pres. Roog & Greg doen de steeldrums hun intrede in het uiterst latin-achtige 'Zookey (Lift Your Leg Up)' van Yves Larock feat. Roland Richars. Veel vocals, een lekkere vlotte beach-sound en wisselende melodielijnen. Nog wat flinke clubknallers, zoals 'Got You Moving' van DJ DLG en 'Love For The Music' van Sandy W feat. Duane Harden, geven de strak en eenvoudig gemixte cd een pittig einde.

De muziekstijl op de tweede cd wordt omschreven als club-tech & tech-trance. Iets minder strandsfeer en iets meer clubsfeer dus, iets dat vanaf het begin overigens meteen duidelijk is. Black Hustle mag samen met Bobby D de mix openen, 'Free' is een heerlijk nummer. Het tempo ligt hoger dan bij de eerste cd, logisch als je naar de stromingen kijkt. De eerste cd is meer geschikt voor overdag op het strand, de tweede meer voor een lekker avondje clubben. His Jam remixte 'Sweet Dreams' van de Eurythmics uitstekend, een wat melodieuzer nummer tussen de meer tech-nummers. 'Locked Up' van Benjamin Bates is weer zo'n track die boven de rest uit steekt qua kwaliteit, al vind je in deze mix sowieso veel kwaliteit. 'AM2PM' bijvoorbeeld, van Marc van Linden & Matys, door de stevige synth sounds en het vlotte tempo een toptrack. Met een paar supervette tech-trance nummers (zoals de geweldige afsluiter, 'Global Trance' van Dave202) eindigt de tweede helft van deze twaalfde Madhouse na ruim 77 minuten.

Het begint bijna saai te worden, maar ook deze Madhouse is gewoon weer een ontzettend lekkere cd. De mix is prima, de tracks zijn goed gekozen en de verschillende stijlen lenen zich voor verschillende doelen. Kijk vooral niet te veel naar de buitenkant, Madhouse 12 is een aanrader!

Label: Universal Releasedatum: 14 augustus 2005 Waardering: