Boek: McCall Smith - De filosofieclub van Isabel Dalhousie

Isabel Dalhousie is een redactrice bij een filosofisch blad, die geniet van kunst, klassieke muziek en Schotse schrijvers. Als zij op een avond naar het concertgebouw gaat gebeurt er plotseling iets ernstigs. Terwijl ze op het balkon staat valt er een man naar beneden van het balkon boven haar en overlijdt ter plekke. Isabel heeft moeite met de gebeurtenis te verwerken en ze ze besluit meer te weten te willen komen over de jongen. Dit omdat ze het haar morele verantwoordelijkheid vindt. In haar zoektocht naar de waarheid raakt ze verstrikt in allerlei ethische en moralistische vraagstukken.

De schrijver van 'De filosofieclub van Isabel Dalhousie' Alexander McCall Smith, staat bekend om zijn vrouwelijke detectiveboeken en dit moet zijn meesterwerk zijn. Alexander McCall Smith is geboren in Zimbabwe maar opgegroeid in Zimbabwe en Schotland. Hij is nu professor aan de universiteit van Edinburgh. Hij schrijft allerlei boeken over rechten en filosofie, maar ook kinderboeken. 'De filosofieclub' is het eerste boek in wat een reeks zal gaan worden over Isabel Dalhousie.

In het begin had ik heel erg veel moeite om in het boek te komen. De schrijver gaat graag in op details van dingen die ik compleet niet belangrijk vond en beschrijft de dingen die ik er wel vond toedoen beschreeft hij heel erg kort. Dit zorgde ervoor dat het boek erg saai en langdradig werd. Pas toen ik op de helft van het boek kwam begon het boek eindelijk mijn interesse te kweken. De verhaallijn is heel erg zwak, het boek gaat meer over Isabel en haar driehoeksrelatie met haar nicht en de ex-vriend van haar nicht, dan over het ongeluk in het concertgebouw. Wat wel erg interessant is zijn de ethische vraagstukken die erin voorkomen. Ze zijn boeiend om even bij stil te staan, maar het zijn vraagstukken waar je eigenlijk even je boek voor moet neerleggen om zelf na te denken. Dat is niet ten voordele van de verhaallijn.

Ik denk dat de ethische vraagstukken en de verhaallijn twee aparte boeken zouden moeten zijn. Dat zou het verhaal boeiender maken en je meer ruimte geven om zelf een beetje te filosoferen. McCall Smith gebruikt graag namen van schilders, dichters, schrijvers en componisten in zijn boek en als je daar niet in thuis bent krijg je de sfeer die hij probeert te scheppen, niet mee. Zo strooit hij ook in het rond met de filosofische termen en als je die niet begrijpt wordt het boek zeer moeilijk leesbaar.

'De filosofieclub van Isabel Dalhousie' is net geen lectuur en net geen literatuur. Het valt een beetje tussen wal en schip. Niet spannend genoeg voor lectuur en niet boeiend genoeg voor literatuur.
Als dit zijn meesterwerk moet zijn, kan de heer McCall Smith misschien maar beter ophouden met schrijven.

Uitgever: Sijthoff ISBN: 9024550033 Pagina's: 256