Film: The Island

Halverwege de 21e eeuw. Lincoln Six-Echo (Ewan McGregor) en Jordan Two-Delta (Scarlett Johansson) zijn twee bewoners van een futuristische, zeer gecontroleerde staat. Alles wordt voor hen geregeld en bijgehouden. Het leven is zo eentonig en saai dat iedere inwoner droomt van een trip naar 'the island', de enige plek op aarde waar de mens nog vrijuit kan leven, zonder de bemoeienissen van de staat. Dit is echter alleen weggelegd voor degenen die de dagelijkse loterij winnen, het hoogtepunt van de dag. Lincoln is de enige bewoner die niet dolgraag naar het eiland wil, omdat hij iedere ochtend wakker wordt na een verschrikkelijke nachtmerrie over het eiland.

The Island

Op een dag wint Jordan de loterij en zij mag dus naar het eiland. Op dezelfde dag komt Lincoln erachter dat de wereld zoals hij die kent een farce is, dat hij en zijn medebewoners dood eigenlijk meer waard zijn dan levend en dat het eiland helemaal niet bestaat. Omdat Lincoln en Jordan bevriend zijn met elkaar, vertelt hij haar wat hij ontdekt heeft en samen ontvluchten ze het instituut. Ze komen terecht in de wereld zoals wij die kennen, maar die hen geheel onbekend is.

The Island

De directeur van het instituut, Merrick (een rol van Sean Bean), wil de twee ontsnapte 'producten' per se terughalen. Hij stuurt een beveilingsteam, onder leiding van Albert Laurent (Djimon Hounsou), om Lincoln en Jordan te pakken te krijgen. Deze twee passen zich echter razendsnel aan hun nieuwe omgeving aan en zijn niet voor één gat te vangen. Wat volgt is een kat-en-muis-spel vol spanning en actie. Wie uiteindelijk aan het langste eind trekt, dat moet je zelf gaan zien!

The Island

Scarlett Johansson ziet er niet alleen lekker uit, maar levert ook prima acteerwerk, en Ewan McGregor is met zijn guitige kop ontzettend op zijn plek als de onschuldige Lincoln. Regisseur Michael Bay levert na Armageddon en Pearl Harbor weer een film af die prima toegankelijk is voor het doorsnee bioscooppubliek. Geen al te ingewikkelde verhaallijnen, geen vreemde camerahoeken, gewoon een spannende actiefilm met veel grappige momenten.

Een leuke bijrol is er voor Steve Buscemi, die als McCord de onwetende Lincoln tussen neus en lippen door wat dingen vertelt over de wereld buiten het insituut. Sean Bean doet het prima als de narcistische Merrick; hij kijkt zo akelig arrogant dat je als toeschouwer echt een hekel aan hem krijgt. Michael Clarke Duncan speelt vol overtuiging de rol van Starkweather, een andere bewoner die 'uitverkoren' is om naar het eiland te gaan, en de hartverscheurende scène die in de trailer al langskomt, is in de film nog aangrijpender. De beste bijrol vind ik echter die van Djimon Hounsou, als kleerkast met een hart.

The Island
Stoere mannen

Al met al is dit een film die zeker de moeite van het bekijken waard is. Vier sterren dus voor The Island!